Na konferenciji Women in Adria koja se održala u Mostaru, Jelena Čačulović, izvršna direktorica tvrtke Weltplast d.o.o. iz Posušja, podijelila je priču o tome kako je najmlađe dijete iz obitelji, koje se zaklinjalo da se neće vratiti kući, danas na čelu vodeće regionalne firme za preradu polimernih materijala. Ovo je njena priča o tvrdoglavosti, povratku, obiteljskoj tranziciji, održivosti i transformaciji – ispričana s dozom humora i puno iskrenosti.
Najmlađa od petero djece
“Neću se nikad vratiti u Posušje. Nikad neću raditi u Weltplastu.“
Tako je govorila Jelena, najmlađa od petero djece, kći osnivača Weltplasta. “Bila sam trdoglava, imala sam svoj put. Završila sam Ekoinženjerstvo u Zagrebu, magistrirala održivi razvoj u Beču, radila u UN-u, Ministarstvu u Zagrebu, praksu imala u BASF-u u Njemačkoj… Sve, samo ne Posušje” , priča Jelena. Ipak, kraj 2021. donio je preokret – Jelena se vratila kući.
“Mi u obitelji uvijek kažemo – Weltplast je šesto dijete. Pa tako se i ponašamo prema njemu. Tata je bio prisutan, ali uvijek fokusiran na firmu, i svi smo se kao djeca trudili da dobijemo njegovu pažnju. I sad, kad je trebalo preuzeti odgovornost, to je došlo meni. Iako, iskreno, jako sam se dugo tome opirala.“
Tranzicija između generacija: emocije, otpor i – puno poniznosti
“Preuzimanje obiteljske firme zvuči kao velika čast – i je. Ali nije lako. Nije romantično. Nije brzo. To je proces koji traje, boli i traži strpljenje“, iskreno kaže Jelena. Otac, iako formalno prepustio firmu, i dalje dolazi svaki dan. “To mu je terapija. I nama je lakše kad je tu. Ali trebalo nam je dvije i pol godine da prihvatimo novu dinamiku – i mi njega kao savjetnika, i on nas kao one koji sada donose odluke”, priča Jelena.
U svemu, kaže, vodila se trima riječima: poniznost, poštovanje i strpljenje. “Ja sam došla izvan svijeta, iako sam tu rođena. Znala sam – bez obzira na diplome i iskustvo – da svi u firmi znaju više o njoj nego ja. I to sam im pokazala. Slušala sam, učila i davala priznanje onima koji su tu 10, 20, 40 godina. Neki su me znali otkad sam se rodila”.
Održivost – u praksi, ne na papiru
Jelena je specijalizirala održivi razvoj, no tek kad je došla u Weltplast, shvatila je da njen otac godinama radi ono što danas zovemo cirkularnom ekonomijom. “Mi imamo zatvoren krug proizvodnje i reciklažu još od 1989. To je održivost – samo što je on nije tako zvao”, kazala je.
Danas se taj pristup vrednuje na tržištu, pogotovo u Skandinaviji. “Iako smo treća zemlja, prepoznaju našu transparentnost, odgovornost, izvještavanje. Nismo nikad pristali na snižavanje kvalitete da bismo bili jeftiniji – i kupci se zato vraćaju”.
Marketing, Instagram i – “šta ti to treba?”
“Kad sam rekla da želim otvoriti društvene mreže, tata mi je rekao: ‘Jesi ti normalna, doći će nam inspekcija!’“, priča Jelena. Ipak, uspjela ih je uvjeriti da je vrijeme da se Weltplast predstavi svijetu. “Sramota je da 80 posto ljudi u BiH ne zna što proizvodimo, gdje izvozimo i koliku vrijednost stvaramo”, rekla je.
Njena strategija nije bila agresivna – nego polagana. Objave o zaposlenicima, isporukama proizvoda u Norvešku ili Kosovu, zarukama u firmi – sve to gradi internu kulturu ponosa.
“Naši ljudi su ponosni kad vide da njihove ruke proizvode vrećice koje su na policama u Amsterdamu ili cijevi u najvećem trgovačkom centru Europe”.
Što znači biti liderica u industriji s 140 zaposlenika?
“Ja imam prednost jer sam bila zaposlenica. Znam što znači kad ti šef ne odobri godišnji, kad vidiš 50 KM manje na plaći, kad ne znaš što je na platnoj listi. I s tim iskustvom sam došla među ljude“, ističe Jelena.
Dodaje kako nije donijela revoluciju. “Nisam puno mijenjala – firme koja ima 40 godina ne diraš na silu. Ali sam unijela jednu dozu pozitive, optimizma i – vjere. Uvijek vjerujem da postoji rješenje, uvijek. I vjerujem u Božju pravednost, da će se stvari riješiti kad je vrijeme za to”, rekla je.
Balans života i posla? “Excel tablica i puno molitve”
Jelena se ne skriva iza pojma “balans”. “Svi smo mi u fazama. Sad sam u fazi kad sam fokusirana na posao. Moj muž radi od kuće, preuzeo je više brige o djeci. Prije je on nikad ne bi išao na roditeljske sastanke – sad ide. Dogovaramo se, dijelimo. Imam dobar Excel i puno se molim da smo svi živi i zdravi”.
Čitaj više: Moć promjene: Kada autentičnost i vizija vode ka održivom uspjehu
Iskreno priznaje: “U Ministarstvu sam mogla više biti s obitelji. Sad nemam to vrijeme. Ali to je život. I nijedna faza nije vječna.“
Savjet koji vrijedi zlata: “Počnite na vrijeme”
Na kraju svog govora, Jelena je podijelila savjet svima koji imaju obiteljske firme:
“Krenite već sad u tranziciju. Moj otac danas kaže – to što sam mislio da će prebacivanje ići brzo, to mi je najveća greška. Ne ide brzo. Treba pet do sedam godina. I nije samo ‘evo ti marketing’, nego ‘evo ti firma’. I to je teško, jako stresno, ali moguće. I potrebno”, rekla je Jelena.
Kompanija Weltplast je danas više od regionalnog lidera u preradi polimera. To je firma u kojoj se kvaliteta i odgovornost ne uče iz PowerPoint prezentacija, već se nasljeđuju generacijama. A Jelena Čačulović, koja je godinama tvrdila da nikad neće raditi u firmi, danas je vodi – ponizno, odlučno i s vjerom da svaka promjena može biti dobra, ako joj pristupimo s poštovanjem i svrhom.
Foto: Women in Adria