Na nedavno održanoj konferenciji Women Leadership Transforming Retail Muris Čeljo, direktor kompanije Kodeks d.o.o. Sarajevo, govorio je o važnosti SLA ugovora (Service Level Agreement) i izazovima koje domaće firme imaju u implementaciji ozbiljnih IT rješenja. Kodeks, sa više od 20 godina iskustva u BiH i regionalnom IT tržištu, danas je jedan od lidera u domenu naprednih tehnoloških rješenja, digitalne transformacije i infrastrukturne podrške.
O predavaču
Čeljo je iskusni lider u industriji informacionih tehnologija i usluga sa preko 20 godina iskustva. Trenutno obavlja funkciju generalnog direktora u Kodeks d.o.o. Sarajevo, gdje već više od jedne decenije uspješno vodi kompaniju. Stručnjak je u poslovnom planiranju, upravljanju bazama podataka, Windows serverima, pre-sales aktivnostima i cyber sigurnosti. Njegove vještine u menadžmentu i razvoju poslovanja podržane su diplomom iz inženjerstva sa Cleveland State University. Certificirani je penetration tester, što dodatno potvrđuje njegovo duboko razumijevanje i stručnost u oblasti cyber sigurnosti.
Dobra IT infrastruktura – efikasno poslovanje
Kazao je da SLA nije samo termin za IT sektor – to je osiguranje za vaše poslovanje.
Na samom početku izlaganja, Čeljo je objasnio da pojam SLA-a u regiji još uvijek nije dovoljno shvaćen. “Service Level Agreement je širok koncept. On se ne odnosi samo na održavanje opreme izvan garancije, već na garanciju kontinuiteta poslovanja. U zapadnim sistemima to je standard, kod nas još uvijek egzotika.”
Kazao je da bez pouzdane IT infrastrukture nema ni efikasnog poslovanja, bilo da se radi o web shopovima, cloud servisima ili fiskalnim sistemima. SLA ugovori precizno definišu vrijeme reakcije, vrijeme rješavanja problema, kvalitet usluge i odgovornosti obje strane.
“Downtime vas košta – svaki put”, kaže Čeljo.
Prema njegovim riječima, problematika “downtime-a”, odnosno vremena kada sistemi ne funkcionišu, još uvijek se potcjenjuje u velikom broju bh. kompanija. “Ako POS sistemi ne rade u retailu, to je ogroman trošak. Ako ne radi webshop, direktno gubite novac. A najveći problem je što to mnogi shvate tek kad bude kasno”, kazao je.
Naveo je primjer velikog trgovačkog centra u Sarajevu kojem je održavanje ponuđeno za 100 KM mjesečno, da bi nakon nekoliko mjeseci, kada je došlo do zastoja, vlasnik sam priznao da je to “preskupo”. U međuvremenu, štetu su trpili i kupci i uposlenici koji su ručno unosili podatke.
SLA kao alat za jasnu odgovornost i prevenciju problema
SLA ugovori, kako objašnjava Čeljo, daju kompanijama ne samo garanciju usluge, već i mehanizam za nadzor, predikciju kvarova i jasno definisanu odgovornost:
“Kod nas u javnom sektoru često imate situaciju gdje svi bježe od odgovornosti. SLA-om tačno znate ko je odgovoran za koji segment sistema. Nema prebacivanja.”
Kodeks, kako tvrdi, ima ugovore sa kompanijama gdje je vrijeme reakcije 15 minuta, a kompletno rješenje problema mora biti završeno za četiri sata – pod prijetnjom penala koji dostižu visoke cifre.
SLA kao “ključ u ruke” rješenje – i za male firme
Čeljo naglašava da SLA ugovori nisu rezervisani samo za velike sisteme. “Mi radimo sa mikro, malim i srednjim preduzećima. Za nekoliko stotina eura mjesečno nudimo kompletnu IT uslugu – nadzor, održavanje, backup, i miran san za menadžment”.
Naveo je kako kompanija Kodeks ulaže značajan napor u edukaciju tržišta. Prije svakog ugovora, rade “sizing”, odnosno procjenu stvarnih potreba i kompleksnosti IT sistema u kompaniji. Cijene se prilagođavaju, ali ono što se ne mijenja jeste filozofija – “worry-free IT” i proaktivna podrška.
Strah od velikih cijena i “SAP trauma”
Jedan od izazova na tržištu, prema njegovim riječima, jeste strah od visokih cijena i loša iskustva s globalnim korporacijama.
“Imate situacije gdje održavanje SAP-a na jednoj javnoj instituciji košta 300.000 KM godišnje. To je van svih normi za naše tržište. Naši ugovori su fleksibilni, realni i prilagođeni bh. kompanijama”, kaže Čeljo.
Na kraju izlaganja, Čeljo je poručio da digitalna transformacija više nije pitanje prestiža, već opstanka na tržištu:
“Nažalost, još uvijek se borimo sa otporima i nerazumijevanjem. No, svijest se mijenja. Imamo sve više klijenata koji znaju da bez stabilnog IT-a – nema ni stabilnog poslovanja.”
Kodeks se pozicionira kao lokalni partner koji razumije tržište, nudi efikasna i transparentna rješenja, i gradi povjerenje u IT podršku koja nije samo “servis”, već i strateški temelj savremenog poslovanja.
Ako vaša kompanija još uvijek ne zna šta znači SLA ugovor, možda je pravo vrijeme da pitate Kodeks. Jer kada vam sistem stane – prekasno je za “tetkinog sina”.
O predavaču: Muris Čeljo je iskusni lider u industriji informacionih tehnologija i usluga sa preko 20 godina iskustva. Trenutno obavlja funkciju generalnog direktora u Kodeks d.o.o. Sarajevo, gdje već više od jedne decenije uspješno vodi kompaniju.
Muris je stručnjak u poslovnom planiranju, upravljanju bazama podataka, Windows serverima, pre-sales aktivnostima i cyber sigurnosti.
Njegove vještine u menadžmentu i razvoju poslovanja podržane su diplomom iz inženjerstva sa Cleveland State University.
Također je certificirani penetration tester, što dodatno potvrđuje njegovo duboko razumijevanje i stručnost u oblasti cyber sigurnosti.
Prije preuzimanja trenutne pozicije, Muris je radio kao IT System Manager u Governance Accountability Project-u i IT Manager u kompaniji DAI, gdje je stekao dragocjeno iskustvo u upravljanju IT resursima i infrastrukturom.
Muris je također certificirani ekspert CDT Verlab Instituta, čiji su stručnjaci uspješno certifikovani od strane Privredne komore Austrije. Oni donose bogato iskustvo i razumijevanje različitih aspekata digitalne transformacije, uključujući upravljanje projektima, analitičke vještine, strategijsko planiranje i implementaciju tehnoloških rješenja. Njihova ekspertiza pruža klijentima sveobuhvatnu podršku u optimizaciji poslovnih procesa i ostvarivanju digitalnih inovacija.