‘Igralište za razvoj’ u tvrtki – kada igra ima pravila…

Ova kolumna je drugi dio trilogije na temu razvoja zaposlenika.

Prošli smo sa zaposlenicima bitno za uvođenje sustavnih aktivnosti profesionalnog razvoja.

Većini je jasno koje su ključne pozicije /uloge u tvrtki, kakvi su uvjeti za promaknuće i kriteriji koje treba zadovoljiti.

Teren tj “igralište za razvoj” pripremamo  po fazama da znamo tko kada i kome “dodaje loptu.

Prvi korak: Prikupljanje relevantnih podataka

Osoba zadužena za HR priprema i dostavlja voditelju relevantne podatke o zaposleniku ili voditelj već ima pristup svim podacima u određenoj aplikaciji.

Podaci iz osobnog dosjea zaposlenika koje voditelj treba ”imati pri ruci” uključuju podatke praćenja i procjene radnog učinka, edukacije koje je zaposlenik prošao i zašto, kako se odnosi prema suradnicima, klijentima, rješava konflikte…


Pročitajte više: Razvijaj, ali ne savijaj me: Važnost smislenog ‘igrališta za razvoj’ u tvrtki


Drugi korak: Analiza podataka bitnih za buduću putanju razvoja…

Da bismo procjenjivali potencijal za obavljanje nekih složenijih poslova moramo znati

  • kako zaposlenik obavlja poslove sadašnjeg radnog mjesta i
  • kakva ponašanja pokazuje u svakodnevnom radu/komunikacijama

Jasno je da ne možemo reći da netko ima potencijala za obavljanje složenih poslova, ako i kod jednostavnijih poslova

  • pravi puno pogrešaka,
  • spor/a je,
  • ne preuzima odgovornost za učinjeno,
  • sklon/a je manipulaciji informacijama na način da ošteti tvrtku, suradnike i klijente,
  • ponaša se neetično,
  • ne poštuje radne procedure

Zbog toga je u procjeni potencijala potrebno uzeti u obzir relevantne podatke o navedenom uključujući podatke o procjeni radnog učinka.

To je poželjno pratiti u periodu dužem od jedne godine da bi se eliminirao eventualni utjecaj složenosti ili jednostavnosti ciljeva u jednoj godini…


Pročitajte više: Performance management – pripremite zdravo tlo u tvrtki prije uvođenja!


Treći korak: Razvojni intervju sa zaposlenikom

Treći korak u procjeni razvoja karijere predstavlja razvojni intervju sa zaposlenikom.

U njemu menadžer od zaposlenika želi čuti o njegovim/njezinim planovima i optimalnoj putanji profesionalnog razvoja.

Tijekom ovakvog razgovora menadžer ne vrednuje zaposlenikove ambicije kao ostvarive ili neostvarive i ne upušta se u argumentaciju oko toga.

Pitaju se pitanja radije o tome ako zaposlenik misli da zaslužuje više/složenije kako bi on/ona na tom mjestu dao konkretan doprinos poslovnim rezultatima, na primjerima, živim case-ovima…

Npr. mikro i mali poduzetnici često koriste dinamiku kvartalnih intervjua, a manjina i češće…

Četvrti korak: Procjena potencijala za obavljanje složenijih poslova

Prethodni koraci predstavljaju pripremu za procjenu o zaposlenikovom potencijalu za razvoj karijere.

Posao koji slijedi – na osnovu prikupljenih podataka i njihove integracije treba procijeniti  moguće ponašanje zaposlenika u novim, složenijim situacijama…

Ponašanja koja su relevantna za procjenu razvojnih potencijala zaposlenika, uz ključne  kompetencije koje su definirane u procjeni radnog učinka, mogu se npr. svrstati u tri kategorije:

  • kompetencije iz područja upravljanja (ljudima i procesima)
  • kompetencije iz područja core poslovanja tvrtke
  • kompetencije iz područja struke

Peti korak: Definiranje smjera razvoja karijere

Na temelju prikupljenih podataka o željenoj karijeri i procjeni razvojnog potencijala, definira se smjer razvoja karijere zaposlenika.

Kod zaposlenika koji su motivirani da ostvare svoju idealnu putanju karijere očekuje se visoko slaganje željene karijere i razvijenosti kompetencija koje su relevantne za smjer razvoja – dakle da priča ima realno pokriće – a ne da je netko ‘jako drag i fin čovjek koji ima puno ideja…’

Smjer razvoja može se npr. definirati u tri kategorije: menadžerski, stručni i lateralni.

Za svaki od navedenih smjerova definira se sadržaj, odnos /kombinacija kompetencija koje trebaju biti razvijenije od zahtjeva trenutnog posla, na domaćem ili internacionalnom tržištu…

Zaposlenicima za koje se procijeni da u ovom trenutku ne pokazuju sposobnost obavljanja poslova na sljedećem  nivou složenosti tj da su OK za ovo što rade, treba tako i komunicirati – jasno, argumentima, s uvažavanjem, bez lažnih nada.

Jer budimo iskreni – svatko od nas ima svoje ‘plafone’ do kojih se može/želi razvijati…


Pročitajte više: Performance management – ciljeve planirajte i realno definirajte


Šesti korak: Ukupna procjena potencijala

Kada se definira smjer razvoja karijere definiraju se i pozicije/uloge/radna mjesta koja se nalaze u skupu potencijalnih rola za tog zaposlenika.

Za svaku od tih uloga definirani su opisi poslova, zahtjevi radnog mjesta, posebna znanja, vještine i sposobnosti i radi se najbolji match onoga s čime raspolaže i za što je motiviran zaposleni i realnih mogućnosti i potreba tvrtke.

Procjena potencijala može biti npr. svrstana u 3 kategorije:

A) prikladno pozicioniran/a

Ovo ne znači da je zaposlenik loš u poslu koji radi već da ne pokazuje sposobnosti/motivaciju za dalje…

B) potencijal za unapređenje

uz npr. stjecanje dodatnog iskustva – za ove zaposlenike treba definirati vrstu iskustava/ edukacija da bi prešli u kategoriju onih koji se mogu odmah promovirati

C) visoki razvojni potencijal

Ovo su zaposlenici koji su u pravilu izuzetni u obavljanju sadašnjih zadataka, praćeno zrelim i odgovornim ponašanjima prema ljudima, koji pokazuju da imaju razvijene kompetencije u području upravljanja, core-a tvrtke i struke te mogu preuzeti poslove na sljedećem nivou složenosti.

Za ove zaposlenike, koji su važni u osiguravanju sukcesije za ključne role u tvrtki, priprema se detaljan plan razvoja karijere i paketa benefita…

 Sedmi korak: Izrada plana razvoja karijere

Za zaposlenike s ‘visokim razvojnim potencijalom’ treba biti pripremljen detaljan plan razvoja koji uključuje definiranje pozicije za čije preuzimanje se priprema zaposlenika, od kada, što i kako…

 A npr. za zaposlenike procijenjene kao ‘prikladno pozicionirani‘ može se planirati uključivanje u projekte koji ih više zanimaju, kako bi se održala njihova motivacija i dodatno potaknuo angažman.

Procjena potencijala nije nepromjenjiva.

Revizija procjena svake godine omogućuje da se u proces unose novi relevantni podaci te da se na vrijeme isprave eventualne pogrešne procjene.

Osmi korak: Razgovor o karijeri

Da proces bude percipiran kao pravedan, potrebno je u tvrtki  jasno iskomunicirati očekivanja/ kompetencije (znanja, sposobnosti, vještine i odgovarajuća ponašanja) koje su ključne za daljnji razvoj svakog zaposlenika.

Zaposlenik ima pravo znati kako je doživljen u tvrtki i što može očekivati u smislu razvoja.

Sve to prodiskutirajte sa zaposlenicima u otvorenoj komunikaciji o idealnoj i realnoj karijeri zaposlenika.

To će pomoći čovjeku da razumije svoju sadašnju i buduću ulogu u tvrtki i doprinijet će izgradnji odnosa poštovanja i povjerenja između zaposlenika i menadžmenta tvrtke.

Ne nije fikcija.

Ima takvih tvrtki, svjedočim tome…

Samo se više priča o poslodavcima koji još žive u mindsetu

“Ako nećeš ti ima ih koji hoće još (3)33..“

Ima li?

Autorica: Andreja Bakula


Kolumna ‘HR u uredu’ autorice mr. sc. Andreje Bakula, prof. psihologije i vlasnice AB.PRO obrta za poslovne usluge, donosi pregled naprosto nužnih HR praksi koje su potrebne da sve bude u redu u uredu. Autorica je nakon 29 godina intenzivnog rada s ljudima i organizacijama u svim područjima HR-a, 2022. godine osnovala AB.PRO obrt za HR usluge. Provela je više od 7.500 selekcijskih intervjua, intervjua za zapošljavanje, profesionalni razvoj i (pr)ocjenjivanje radnog učinka. Konstantno se usavršavala i učila i – mentorirala ljude u svom poslovnom okružju da rastu. Women in Adria članice ostvaruju pogodnosti za AB.PRO HR usluge.

Članak je preuzet s www.womeninadria.com.

Foto: Canva / Privatna arhiva

POVEZANI ČLANCI

PROČITAJTE JOŠ

PROČITAJTE VIŠE