Mejrem Hamzić otkriva kako je nastao njen brand Bashka čokolada

Jednu od naših Nagrada za najbolje poduzetnice u kategoriji Mikro poduzetnica koju smo dodijeljivali u novembru ove godine dobila je Mejrem Hamzić, vlasnica zanimljivog branda artisan čokolada, Bashka chocolatier. Donosimo vam priču o Merjeminoj poduzetničkoj avanturi i fenomenalnim čokoladnim delicijama iz njene Bashka radionice.

Nakon bankarstva odlučila sam se za poduzetništvo

Svoju je karijeru ekonomistice Mejrem započela u bankarskom sektoru, u Procredit banci, gdje je upoznala oblast kreditiranja i rad sa pravnim licima, a potom je nastavila graditi bankarsku karijeru u Sparkasse banci, u Sektoru za poslovanje sa privredom. Kad je odlučila napustiti siguran i dobro plaćen posao u bankarskom sektoru da bi se posvetila svojoj ljubavi prema artisan čokoladi Merjem je vrlo jasno znala šta želi napraviti u svojoj poduzetničkoj avanturi.  
Napuštanje dugogodišnjeg “sigurnog” posla i odlazak iz bankarstva je za mene zaista bilo napuštanje moje zone komfora, jer je to bila moja druga kuća, mjesto gdje sam provodila najveći dio dana, dugi niz godina, gdje sam imala izgrađenu poziciju, status i gdje nije bilo prostora za strah od neuspjeha. Međutim, obzirom da sam se u proteklom periodu ostvarila i kao roditelj, smatram da je odluka o napuštanju korporativnog okruženja i pokretanju vlastitog biznisa došla u najbolji mogući čas. Uloga roditelja je za mene najvažnija i najodgovornija uloga i zaista mi je bilo važno da se svemu tome posvetim na pravi način”, priznaje Mejrem.

Njen dugogodišnji angažman u bankarstvu, u sektorima koji su se bavili privredom i privrednicima u BIH, je bio presudan za donošenje odluke o pokretanju vlastitog biznisa.
Dugi niz godina sam bila sa druge strane, posmatrala osnivanje, razvoj i rast, pa i gašenje mnogih firmi, analizirala njihovo poslovanje i učestvovala u procesu analize odobrenja finansijskih sredstva. Kroz tu ulogu sam naučila mnogo toga i zahvalna sam na znanju i prilici koja mi je pružena u bankarskom sektoru. U međuvremenu, neke su se kockice u životu posložile na pravi način i došlo je vrijeme da napustim svoju “zonu komfora” i uplovim u 24-osatno radno vrijeme, ali i 24-osatno zadovoljstvo”, kaže Mejrem.

Bashka čokolada

O kakau i čokoladi učili smo u Indoenziji

Vjerovatno se pitate otkud baš ideja o pravljenju ručno rađene čokolada? Mejrem je dugo posmatrala kako njen suprug Tarik razvija posebnu strast prema craft čokoladi, koji je u međuvremenu postao vrsni poznavatelj ručno rađene, tzv. artisan čokolade. “Tarik je poznat u društvu kao neko ko voli artisan čokoladu pa je nerijetko od prijatelja znao dobivati čokolade sa njihovih neobičnih putovanja, poput Islanda, Vietnama, Ekvadora i sl., tako da je u moru ideja prevagnula ova da bolje upoznamo svijet čokolade i da pokušamo napraviti naše malo čokoladno carstvo. Jasno je da ni Tarik ni ja ne dolazimo iz porodice koja se bavila uzgojem kakaovca i moram biti potpuno iskrena i reći da o čokoladi nismo znali apsolutno ništa, osim da uživamo u dobroj čokoladi i da koristimo svaku priliku da obiđemo razna mjesta koja su se bavila temom čokolade”, otkriva nam Mejrem.

E, sad kad ste već donijeli odluku da se želite okušati u proizvodnji vlastitog branda artisan čokolade valjalo je prije kreiranja branda nešto i naučiti o proizvodnji čokolada. Na početku svoje poduzetničke priče Mejrem i Tarik su se bacili u intenzivno istraživanje proizvodnje čokolade i čitanje literature na temu čokolade. Trebalo je najprije naučiti pojmove koji se koriste u svijetu čokolade poput temperiranja, chocolate maker, chocolatier i mnogih drugih.
Ono što nam je nedostajalo jeste znanje iz praktičnog dijela bez kojeg se zaista ne možete baviti ovom djelatnošću, tako da je Tarik imao priliku pohađati jednu od svjetski najpoznatijih akademija za chocolatiere, gdje je izučio zanat i gdje je naučio mnogo toga o čokoladi. Nakon toga smo otputovali u Indoneziju, gdje smo imali priliku obići plantaže kakaovca, upoznati se sa izgledom kakao drveta, kakaovcem, vidjeti šta se to nalazi unutar istog, kakvog je okusa kakao zrno, pulpa i koji je proces koji je neophodan kako bi od kakao zrna dobili deliciju koja stoljećima drži interes svih ljubitelja čokolade. Naravno, ima i onaj izraz “learning by burning” gdje se najviše nauči kroz greške u samoj praksi pa smo i tu imali dosta vrijednih lekcija”, otkriva Mjerem.
A nakon opsežne faze istraživanja nijedan poduzetnički biznis, a posebno onaj koji je pionirski poduhvat na tržištu na kojem ste ga pokrenuli, nije nimalo jednostavno pokrenuti. 

Mi smo imali tako posložene karijere da je Bashka u početku bila jedan strastven i izrazito zanimljiv hobi, koji nam je u kućnom budžetu bio četvrti ili peti izvor prihoda. Kada posmatramo sa distance možemo utvrditi da je ta činjenica bila jako bitna da sačuvamo inicijalnu viziju samog proizvoda i da ne pravimo isključivo ekonomske kompromise. Zamislite situacija kada neko želi 500 naručenih komada naših delicija, a to je u početku bilo kao da vam neko traži šleper čokolade, da insistira na izmjeni već pažljivo dizajnirane ambalaže proizvoda ili da traži rabate, koji principijelnost čitave priče oko Bashka proizvoda dovodi u pitanje. Životne okolnosti su nam dozvolile da se možemo oduprijeti takvim zahtjevima i odbraniti se od ideja koje nisu u skladu sa standardom koji smo tada zamislili za Bashka brend u nastajanju. Čak smo postali prepoznati i cijenjeni po tome što smo postavili takve granice i sa istim tim klijentima kreirali višegodišnju saradnju”, priznaje Mejrem.

Bashka čokolada

Mejrem napominje da su od samog starta odlučili kreirati temelje brenda u suradnji sa profesionalcima, a ne sami, od odabira imena, logotipa, definisanja boja, prvih ambalaža i taj kreativni proces pamti kao jedan od najdražih elemenata njihove poduzetničke priče.

Da bi bila uspješna svaka ideja treba imati jasan biznis plan

Iako se vrlo često dešava da mnogi poduzetnici započnu stvaranje svog biznisa bez jasnog biznis plana, Mejrem navodi da je ta loša priprema jedan od najčešćih razloga propadanja mnogih super ideja i kompanija.

Skromno ili nikakvo istraživanja tržišta, kreiranja kompromisa sa zacrtanim putem zamišljenog brenda, nepotpun i nejasan biznis plan i sl. su glavni propusti poduzetnika koji izlaze na vidjelo tek nakon nekog vremena, a njihove se posljedice itekako osjete i kasnije. U kombinaciji, suprug i ja, smo par koji je detaljan, a ujedno i pragmatičan u dosta domena, pa je proces istraživanja odisao tim atributima”, veli Mejrem.

Prisjećajući se svoje početne zaljubljenosti i leptirića u stomaku, koje je osjećala na početku, Mejrem tvrdi da tu ružičastu sliku vrlo brzo zamijene stvarni izazovi sa kojima se nije jednostavno nositi. 

Kao jedna osoba, vi ste često vlasnik, računovođa, logističar, higijeničar, majstor za proizvodnju, majstor za mašine, paker, marketing guru, fotograf, administrator online kanala i slično…Dakle, jedna prava hobotnica. Međutim, taj osjećaj kada u svojoj ruci držite finalni proizvod i kada dobijete povratnu informaciju od krajnjeg i oduševljenog korisnika vrijedi svake sekunde truda koji je uložen. To je meni lično, a vjerujem i svim poduzetnicama i poduzetnicima nagrada i motiv za konstantno napredovanje”, otkriva Mejrem.

Poduzetništvo definitivno nije za svakoga, naročito u našoj zemlji. Kad uđete u poduzetničke vode prepreke koje vas dočekaju, postaju vaša svakodnevica priznaje Mejrem, od onih sistemskih do administrativnih, na koje se ne može mnogo uticati. Susretali su se i s onim logističkim izazovima kad ne možete dobiti uzorak za ambalažu ukoliko ne naručite odmah 500 ili 1000 komada, pa sve do onih kad bi prihvatili veliki posao, zbog kojeg noćima nisu spavali, jer su mali i jer rade 90% stvari ručno, a onda im je, nakon tolikog truda, valjalo stati u red i čekati za naplatu. 

Pandemija je za nas bila veliki izazov, kako u privatnom, tako i u poslovnom smislu i sigurna sam da smo svi, na neki način, bili pogođeni. Mi smo tu cijelu situaciju iskoristili kao priliku da se još dublje posvetimo praktičnom dijelu izučavanja proizvodnje i preispitivanju ranije postavljenih ciljeva. U tom periodu smo otkrili i da u BIH postoje sjajne organizacije poput Fondacije 787, koja Vam daje takav vjetar u leđa da jednostavno ne možete sjediti i čekati da se čudo desi, već da zaista možete i morate kreirati bolje poslovno okruženje za sebe. Moram spomenuti da primjećujem da sve češće i naša država, kroz različite programe, pruža finansijsku podršku koju, mi poduzetnici, ne smijemo propuštati. Ta sredstva možda nisu iznosom značajna, ali sigurno znam da su svakom poduzetniku bitna, jer mu pomažu u različitim fazama razvoja firme. Nekome za osnivanje, nekome za opstanak i prevazilaženje trenutnih problema sa likvidnošću, a nekome za dalji razvoj”, tvrdi Mejrem.

Čokolada sa najkvalietnijim sastojcima je njihov moto

Nakon četiri godine vrlo predanog rada Bashka bilježi organski rast i zbog toga je Mejrem nebično sretna i zadovoljna što joj u konačnici dopušta da zastane i osvrne se na sve što je prošla do sada i sa osmijehom pogleda u sve ono što ih čeka. “Ponosna sam na sve sjajne projekte koji su iza nas, od prve ponude gdje nismo pokleknuli i “prodali” Bashka čokoladu kao da je “industrijski slatkiš”, bez ikakve uvrede, preko sjajne saradnje sa Žene BIH i Articoolisan, zatim učešća na Sajmu čokolade u Zagrebu, a na poziv organizatora, koji su ujedno i vlasnici Muzeja čokolade u Zagrebu, pa sve do procesa izlaska iz tzv. “kućne radinosti” i opremanja vlastite radionice. Za nas su ovo sve momenti koji nam iznova potvrde da smo na pravom putu. Zahvalna sam i sretna što imamo veliku podršku porodice i prijatelja, što je ovo priča o jednom porodičnom poslu i što sa svakim danom širimo krug ljubitelja dobre čokolade i zajedno sa njima širimo znanje o čokoladi i učimo da u čokoladi treba uživati“, veli Mejrem

Ljubiteljima čokolade Bashka chocollatier nudi mogućnost da u njihovom proizvodnom asortimanu probaju četiri osnovne vrste čokolade koje postoje u svijetu, tamnu, mliječnu, bijelu i ruby. Kvalitet i fokusiranost na svaki detalj je nešto oko čega nema rasprave u Bashka radionici i Mejrem otkriva: “Naše čokolade ne sadrže biljne i druge masnoće, već isključivo kakao puter i to je ono što nas razlikuje od većine onoga što nam se nudi na domaćem tržištu. Također, veoma nam je važna sljedivost svih sastojaka koje koristimo u kreiranju ručno rađenih delicija i da se tačno zna odakle dolaze, pa tako je osnovna sirovina koju nabavljamo prikupljena u sklopu Cocoa Horizons inicijative. Nažalost, i danas je prisutno dosta nejednakosti i loših uslova za farmere i osobe koje uzgajaju, beru i obrađuju kakao i kakao zrna. Naša ideja je da svi u lancu od kojih nabavljamo vrijednu sirovinu budu adekvatno nagrađeni za svoj trud. Kroz ranije pomenutu inicijativu znatno se ulaže u poboljšanje uvjeta radnika na plantažama, u jednakost spolova i podršku ženama, ali i mladim farmerima. Bashka brend je još uvijek veoma mali u ovom cjelokupnom lancu, ali smatramo veoma važnim da doprinesemo cjelokupnoj priči onoliko koliko možemo. 

Bashka čokolada

U proizodima koji nastaju u Bashka radionici ljubitelji njihove čokolade mogu osjetiti Mejremin i Tarikov angažman i ljubav koja je utkana u svaki gram čokolade, koji nastane u njihovoj maloj radionici. Priznaju i da često poslušaju želje svakog ljubitelja njihove čokolade, a i onih koji to tek trebaju postati, pojasniti ime sve nedoumice, pomoći oko izbora najbolje čokolade, pravovremeno odgovoriti na sva pitanja. Ponekad, kad ne uspiijevaju klijentima ponuditi ono što žele drage volje ih upute na druge kolege iz svijeta čokolade. “Jednostavno, volimo ovaj posao, onaj koji se odnosi na samu proizvodnju, ali i onaj koji od nas traži komunikaciju sa ljudima. Svi smo odrasli uz ‘čokoladu’, a da većina ne zna uopšte kako izgleda plod kakaovca, gdje se uzgaja i kako teče proces obrade kakao zrna. Guštanje i tehnike degustacije vrhunske čokolade su posebna disciplina koju ćemo rado u narednom periodu prenijeti na sve zainteresirane za ovu deliciju”, otkriva nam Mejrem.

A kuda ide Bashka čokolada?

Mejrem otkriva da nove planove za Bashka proizvode najčešće kuje ujutro kad započinje svoj radni dan sa kafom i čokoladom.  

Navečer sumiram sve aktivnosti od tog dana i zapišem redovne aktivnosti koje, od vanrednih, nisu stigle na red taj dan, ali i one koje obavljam svaki radni dan poput, komunikacije sa ljubiteljima čokolade, pakovanje i isporuku. Ujutro  šaljem ponude, odgovaram na upite koji mi svakodnevno stižu i raspoređujem prioritete za taj dan. Ukoliko je za taj dan planirana proizvodnja, onda je ona prva na rasporedu. Rad u velikom sistemu me je naučio da savršeno funkcioniram pod pritiskom, pa moram reći da me nikada velika količina obaveza ne uspori, već naprotiv, vrlo često sam u takvim okolnostima produktivnija i organizovanija. U ovoj vrsti posla jednako mi je važan kvalitet samog proizvoda, kao i dobra komunikacija sa ljubiteljima čokolade, tako da se trudim svaki dan opravdati povjerenje naših dragih ljubitelja čokolade”, otkriva Mejrem. 

Planova za budućnost imaju mnogo, no Mejrem priznaje da voli što oni teku nekim njihovim tempom. Ono što planiraju je predstavljanje novih Bashka proizvode, ali žele organizirati evente na temu noviteta iz svijeta čokolade. “Naravno, planiramo da povećamo svoje prisustvo na tržištu kako bi svi naši dragi ljubitelji čokolade mogli lakše i brže doći do svoje omiljene Bashka čokolade”, na kraju našeg razgovora poručuje Mejrem.

Photo: Bashka/Aida Redžepagić

Ne propustite najnovije vijesti i najave događaja

* indicates required

POVEZANI ČLANCI

PROČITAJTE JOŠ

PROČITAJTE VIŠE

Akademija za žene

Akademija za žene: kreiranje i vođenje tura i turističkih iskustava. Prijavite...

Vlada SAD-a putem USAID Projekta razvoja održivog turizma u Bosni i Hercegovini (Turizam) u saradnji s Women in Travel CIC iz Londona, s ponosom...