Magistrica je ekonomskih nauka i iskusna profesionalka s više od 10 godina iskustva u prodaji i razvoju poslovanja u različitim industrijama. U 6 godina Selma Isabegović je napredovala od konzultantice do direktorice firme Manpower Bosna i Hercegovina. Njezin fokus je na razvoju poslovanja. S ovom inspirativnom direktoricom razgovarali smo o ulozi ljudskih resursa u korporacijama u BiH, uključivanju HR-a u uprave, ali i rodnoj ravnopravnosti na vodećim pozicijama.
‘Neuspjeh? Nepoznat pojam’
Prije prodaje, P&L-a, organizacije, proaktivnosti i preuzimanja odgovornosti, dolazi, kaže, razumijevanje biznisa, lični pronalazak koji vam daje dodatnu energiju i želju, potencijal za razvoj koji vam budi kreativu i želju za liderskom pozicijom prvenstveno brenda te vrhunski mentor koji vas vodi kroz sve to.
„Moram priznati da mene prosto vodi izazov, nova priča te prilika da stvorite nešto. U trenutnoj strukturi, moja pozicija nosi niz odgovornosti, ali kad imate tim kakav imam ja, odnosno Manpower BiH, vjerujte da nema tog izazova ili inovacije koja se ne može prevazići ili pretočiti u djelo. Tako da je moj ključ uspjeha mnogo više od samog P&L-a ili terena. Do angažmana u Manpoweru sam radila u prodaji, razvijala se kroz networking koji sam sama stvarala, ali opet unutar industrije kojom sam se bavila. Sa ulaskom u svijet HR-a, odjednom imate temu za cijeli svijet“.
Kad je riječ o neuspjehu, za nju je to nepoznat pojam.
„Ne zato što se to meni ne može desiti, ili nešto idealiziram, već što prilikom postavljanja ciljeva, planova ili projekcije uvijek imam predznanje, tim, ‘šta ako’, akcioni plan ako rezultati ne prate očekivanja te timeline koji je ključan za akciju ako stvari ne krenu u željenom smjeru. Možda će izgledati kao neuspjeh ako nije pravolinijski, ali kad sve stavite ‘na papir’, svaka kriva odluka će umjesto neuspjeha biti samo pokušaj 1, 2, 3…“.
Pročitajte više: ‘Život je satkan od (ne)uspjeha’. Jelena je zatvorila biznis i podijelila s nama svoju priču
‘Kao tržište smo na dobrom putu pune zrelosti’
Kad je u pitanju HR, ističe da je njegova važnost sve prepoznatija.
„Samo ako se vratim na nekih 6 godina unazad, mojih prvih sastanaka sa lokalnim biznisima, uopšte razumijevanja termina ‘upravljanje ljudskim resursima’, mogu reći da smo kao tržište na dobrom putu pune zrelosti“, kaže Isabegović.
Objašnjava da praksom jačamo alate, postajemo inovativni te opće (globalno) spuštamo na lokalno, interno, individualno. Faktori koji su doprinijeli zrelosti su, pored trendova koji dolaze novim internacionalnim kompanijama, sve veći deficit radne snage, ekonomski faktori, odliv kvalifikovane radne snage, nova zanimanja, digitalizacija, kao i to što nam je tržište „već odavno ‘Candidate oriented’“.
„Vjerujem da je termin svima više nego poznat, ali istraživanja koja sprovodimo na godišnjem nivou sve više potvrđuju navedene faktore. Kako bi opstali, primorani smo kreirati ‘poželjna’ okruženja, davati značaj ulozi pojedinca, kao i voditi računa o ljudima kao zaista najznačajnijim potencijalom i ključnim faktorom konkurentnosti. Iz perspektive agencije, danas zaista gledamo potpuno drugu sliku te sam jako sretna zbog činjenice da ljudi sve više i više ulaze u fokus“.
Pročitajte više: Kemal Hadžić:”U razvoju poslovanja ključno je biti otvoren za nova rješenja”
Je li vrijeme da se ljudski resursi uključe i u uprave?
Kompanije sve više prepoznaju ulogu HR-a, no je li došlo vrijeme da se ljudski resursi uključe i u uprave? U uspješnim savremenim organizacijama, objašnjava Isabegović, funkcija upravljanja ljudskim resursima integrirana je u procese strateškog upravljanja organizacijom. Stoga kod utvrđivanja vizije, misije, ciljeva i planova rada posebno mjesto zauzima i faktor ljudskih potencijala. Kada menadžment postavlja nove ciljeve, mora voditi računa o ljudskim resursima i paralelno planirati kako će uspostaviti potrebne kapacitete za postizanje tih ciljeva ili čak odustati od njih ako iz određenih razloga nije moguće uspostaviti takve kapacitete.
„Gledajući tržište BiH, ono je već tu u većim sistemima, korporacijama te određenim industrijama. Kao tržište smo osvijestili ulogu HR-a u organizaciji, kao i značaj u upravljačkoj strukturi. Sviđa mi se što jako puno pričamo o tome, što imamo udruženje, što smo otvoreni za edukaciju i razvoj HR-a kao strateškog faktora. Mislim da ćemo ovim pristupom podstaći i sve one kompanije koje još uvijek ne vide značaj HR-a, posebno u upravljačkim strukturama“.
Regionalna sjedišta uglavnom su izvan BiH, zbog čega se nerijetko propituju karijerne prilike za neke pozicije u ovoj zemlji, pa tako i ljudske resurse. Isabegović se slaže da smo, kad je riječ o internacionalnim korporacijama i biznisima, na našem tržištu donekle uskraćeni za određene pozicije unutar kompanija, posebno unutar ljudskih resursa. Ipak, ako gledamo uspjeh lokalnih biznisa ili pratimo njihov razvoj, kao tržište smo napravili određene pomake jer je dosta kompanija radilo na organizacionoj strukturi.
„A i mi kao agencija sve više svjedočimo činjenici da kadar iz BiH sve češće dobiva regionalne uloge u raznim industrijama“.
Pročitajte više: Mersiha Mima Mehić: “Žene su empatičnije kao lideri i bolje razumiju potrebe drugih”
Još uvijek jako puno pričamo o ravnopravnosti…
Isabegović ističe da u ovom trenutku još uvijek „ne pale alarm“ kad su u pitanju zaposlenici s visokom stručnom spremom (VSS), ali i generalno osobe s bogatim iskustvom u svom poslu i na visokom nivou ekspertize.
„Izazovi postoje unutar određenih industrija kako zbog ‘novih zanimanja’, inovacija, digitalizacije procesa, tako i činjenice niskog procenta mobilnosti unutar BiH. Ono čemu zaista svjedočimo nekoliko godina je da se povećava broj osoba sa VSS kvalifikacijama koje trajno napuštaju BiH sa porodicama, ali iz sasvim drugih motiva“.
Ono na čemu je u BiH, ali i šire, itekako potrebno raditi jest rodna ravnopravnost na vodećim pozicijama.
„Čini mi se da još uvijek jako puno pričamo o ravnopravnosti, o povećanju broja žena u upravljačkim strukturama i to naročito kroz ESG standard koji mnoge kompanije implementiraju, ali da je u praksi, naročito u kompanijama sa lokalnim porijeklom ili porodičnim kompanijama, to još uvijek malo zastupljeno“, upozorava.
Ipak, pomak se vidi.
„I nemojte me pogrešno shvatiti; jako je bitno da pričamo i ponosna sam da Bosna i Hercegovina itekako prati trend podizanja svijesti o ovoj temi. Ovdje mogu potvrditi da internacionalni sistemi prednjače u promociji pozitivnih praksi te da isticanjem onih najboljih cijelo tržište može itekako naučiti i rasti. Svjesna sam da se promjene ne mogu desiti preko noći i da je ovo proces, svojevrsni maraton za koji svi imamo snage da ga završimo na najbolji način. Ponosna sam da kompanija u kojoj radim, Manpower, radi na tome i globalno i regionalno i lokalno već određeni period te ćemo maksimalno dati svoj doprinos u istom“, zaključuje Manpower direktorica.
Foto: Privatna arhiva