S Networking Breakfastom u Čitluku završena je proljetna edukacija za poduzetnice

Naše posljednje majsko izdanje Networking breakfasta koje je održano 31.5.2023. u Hotelu Brotnjo u Čitluku obilježilo je završnicu proljetnje sezone naših edukacija posvećenih temi “Ključnje stvari koje poduzetnice moraju znati da bi njihov posao bio održiv i profitabilan”. Sa ovim događajem završili smo sezonu naših regionalnih edukativnih radionica za poduzetnice posvećenih financijskim elementima važnim za održivo i upsješno poslovanje, a sljedeći dio edukacija nastavljamo najesen.

Poznavanje financijskih parametara je nužno za profitabilnost poslovanja

Na dosadašnjim edukativnim radionicama susreli smo se sa vrlo zanimljivim poduzetnicama širom BiH, od onih koje imaju svoje obrte i mikro biznise, do onih poduzetnica sa srednjim biznisima i velikim firmama, koje posluju dugi niz godina i iza sebe imaju brojne izazove i poslovne uspjehe.

Imali smo ove godine priliku upoznati poduzetnice koje su tek pokretale svoj biznis i koje su tokom postavljanja “na noge” svog biznisa bile zatečene mnogim “nevidljivim” financijskim problemima, kojih nisu ni bile svjesne kad su pokretale svoj biznisa. Neke od naših gošći na radionicama su već imale izgrađene i etablirane biznise, ali su se svejedno susretale sa uobičajenim pitanjima vezanim za promociju i prodaju svojih proizvoda i usluga, od toga kako pronaći idealane kupce, kako pribaviti kvalitetne klijente i suradnike, pouzdane dobavljače, kako naplatiti svoju uslugu, koliko dugo čekati na naplatu, kako platiti svoje zaposlenike, kako racionalizirati operativne troškove poslovanja…Mnogima su ta pitanja bila neka vrsta prekretnice u biznisu kada su sebi postavljale pitanja isplati li se sav taj trud, muka i odricanje, dok čekate i ulažete svoje vrijeme, trud i novac, a posao nikako da krene naprijed.

Networking breakfast Čitluk
Mirko Tole, Raiffeisen Bank BiH

U uvodu ovog događaja Mirko Tole, regionalni direktor glavne filijale Raiffeisen Bank dd Mostar, govorio je o posebnom programu posvećenom ženama iz poduzetničkog sektora za srednja i mala poduzeća u okviru njihovog programa Women in Business.

Naše učešće u Women in business programu je pokrenuto nakon što smo spoznali ulogu i snagu žena u malim i srednjim poduzećima, neovisno da li su one na vlasničkoj ili u upravljačkoj poziciji. Kad smo preuzeli taj projekat uvidjeli smo da su žene puno više financijski discipliniranirane i da kod njih nema neplaniranih i nepotrebnih troškova za auta i druge luksuzne stvari, koje redovito susrećemo kod muškaraca. Bili smo dosta iznenađeni time što smo vidjeli na terenu, u cijeloj Hercegovini, jer su se žene u ovim krajevima malo bavile biznisom i raduje me što smo doprinijeli da se taj obrazac promijeni“, rekao je Mirko Tole.

Konsultant za finansijsko savjetovanje Edis Hadžimušović, vlasnik BAPAS Consultinga i na ovoj je radionici u Čitluku istakao važnost planiranja poslovnih poteza i poznavanja inicijalnih financijskih parametara koji će dugoročno unaprijediti vaše poslovanje. “Da bi vaša firma bila maksimalno profitabilna bitno je da i vi kao poduzetnice razumijete i kalkulaciju izlaznih cijena i troškovnu strukturu, jer se često dešava da većina biznisa ima problema s time da odredi svoju izlaznu cijenu u odnosu na troškovnu strukturu svog poslovanja. Planiranje finansijskih resursa, budžetiranje i kontroling su vrlo bitne stavke u vođenju posla, ali je i cjenovna strategija jako bitna. Sve ove navedene kategorije financijskih parametara utiču na gotovinske tokove. Mogućnost transformacije također bitno utiče na finansijsku strukturu biznisa. Preporučujem da uradite diverzifikaciju vašeg psolovanja i kada dobro vam ide, jer je to trenutak kada se mora razmišljati kako i šta dalje napraviti kako prelazak između faza biznisa ne bi doveo do pada performansi“, pojašnjava Hadžimušović.


Pročitajte više: Kako se trgovci mogu zaštiti od neosnovanih reklamacija kupaca?


“Naše poduzetnice su spremne za EU”

Naša event managerica Vanja Spaho, koja je bila zadužena za organizaciju svih regionalnih Networking Breakfast edukativnih radionica iznijela nam je svoje iskustvo nakon završenih edukacija priznajući da je bila dijelom i iznenađena da i u Čitluku, ali i u drugim dijelovima BiH, smo susretali poduzetnice koje izvrsno barataju sa financijskim pokazateljima važnim za poslovanje firme, od pravljenja biznis planova, upravljanja rizicima poslovanja, upravljanju nabavkama, suradnjom s dobavljačima, upravljanju zalihama…

Networking breakfast Čitluk
Networking breakfast Čitluk

Primjetno je da većina poduzetnica nemaju postavljanje obrasce koji su vezani za lakšu protočnost njihovog poslovanja, od toga kako upravljati naplatom, kako planirati zalihe u situaciji kad je nabavka sirovina i materijala poslije Covid 19 pandemije znatno poremećena i strahovito poskupjela, do planiranja sljedećih poslovnih poteza i upravljanja rizicima daljnjeg širenja biznisa. Mnoge su nam poduzetnice tražile različite vrste planova koje bi im pomogle da lakše planiraju sledeće korake naročito u razvoju biznisa iz malih u srednje i srednjih u velike, kada svaki korak u planiranju mora biti pomno isplaniran. Svjesne su da moraju povećati kontrolu kada su u pitanju mjesečne provjere izvještaja, praćenje kad su plaćanja, koje obično prate njihove knjigovođe, ali kako su oni zatrpani poslom često su nam se poduzetnice žalile da ne dobivaju dovoljno jasne i pravovremene informacije od knjigovođa. Primjetno je i da mnoge žene poduzetnice koje nemaju dovoljno strukturirane poslove i svoje financijske stručnjake su uglavnom”katice za sve”, i direktori, i vlasnici, i knjigovođe i prodavači. To nije dobar put i uvidjele su na našim edukacijama da tako posložen posao ne vodi profitabilnosti i razvoju iz mikro segmenta u srednji segment poslovanja. Generalno, svima su najveći problemi s naplatom, jer se nakon pandemije rok plaćanja pomjerio sa 30 na 90 i 120 dana. One pronalaze razne načine za nabavku robe čekajući svoju naplatu, jer je i njihovim klijentima Covid 19 pandemija poremetila poslovanje. Ta optimizacija poslovanja ih je natjerala na nova rješenja. Vidjeli smo da posjeduju dobro znanje, i na posljednjim dorućcima smo susretale žene koje imaju ne samo srednja nego vrlo uspješna velika preduzeća, koje rade za inostrana tržišta i već su uveliko uradile standardizaciju i optimizaciju svog poslovanja, od ISO standarda do drugih standarda iz EU. Moj konačni zaključak je da su mnoge žene poduzetnice u BiH itekako spremne za utakmicu i u EU, samo nam fali podrška države i spremnost za razvoj ženskog poduzetništva“, istakla je Vanja Spaho.

Želimo se zahvaliti svim našim poduzetnicama koje su nas pratile u ovoj proljetnoj sezoni i najaviti nastavak jesenje sezone regionalnih edukacija koje će biti posvećene više razvoju poduzetničkih potencijala i osobnom razvoju.

Veliku zahvalnost dugujemo i našim sponzorima Raiffeisen Bank BiH, Avis BiH, Gloria prirodna kozmetika i Evropskoj komisiji u BiH i našim sjajnim predavačima.

Vidimo se najesen.

Photo: Women in Adria

Ne propustite najnovije vijesti i najave događaja

* indicates required

POVEZANI ČLANCI

PROČITAJTE JOŠ

PROČITAJTE VIŠE

Adna Džananović Konzum BiH

Adna Džananović: Neke stvari moramo ‘pustiti’ kako bismo ispunili veći cilj

Neke stvari moramo 'pustiti' kako bismo ispunili veći cilj. Kaže tako Adna Džananović, Voditeljica Odjela kontrole kvalitete i standarda u Službi korporativne sigurnosti Konzuma...