Maida Eljazović o važnosti AI-ja u logistici: ‘Inteligentni uređaji mogu prepoznati pješake ili vozila u mrtvom uglu i spasiti život’

Kroz svoje formalno i neformalno obrazovanje Maida Eljazović uživa u istraživanju umjetne inteligencije u logistici i primjenjivanju AI-ja u svom radu. Ona je supervizorica operacija transporta i pružatelja logističkih usluga u tvrtki Nelt, a s nama je podijelila sve o ovoj temi, u čiju se važnost uvjerila i na vlastitom primjeru, nakon što je kao trudnica doživjela nesreću u kojoj ju je udario dostavni kombi.

Jasno određivanje prioriteta kao ključ za work life balance

Eljazović je završila Fakultet za saobraćaj i komunikacije u Sarajevu, a danas je i doktorantica na istom fakultetu. Iako je prije Nelta radila u još dvije kompanije, kako kaže, njezino prvo “pravo“ zaposlenje bilo je upravo u toj kompaniji, u kojoj svoj karijerni put gradi još od 2017. godine.

“Imala sam sreću da postanem dio ove kompanije kada je Nelt imao veliki rast. Brzo se učilo i odluke su se brzo donosile. Bilo je izazovnih situacija u kojima su različite emocije bile prisutne, od suza do istinske sreće i ponosa za obavljene zadatke. Nije uvijek sve išlo kako sam planirala, neuspjesi su sastavni dio svakog posla, ali ja sam se pokušala fokusirati na sve ono što sam naučila iz toga”.

Na tom putu naučila je i uspješno strukturirati poslovne i privatne obveze, u čemu joj pomaže jasno određivanje prioriteta.

“Transparentna komunikacija sa porodicom i sa poslodavcem, nadređenim i podređenim kolegama, pomaže mi da uskladim privatne i poslovne obaveze. Imam veliku sreću da i jedna i druga strana imaju razumijevanja da je nekad zaista prioritet da se poslovne obaveze završe prije svih ostalih, ali isto tako ako su privatne obaveze u tom momentu bitne, nikada nisam imala problem da poslodavac to razumije. Za sad mislim da uspijevam da pronađem balans između poslovnog i privatnog“.

U svom predavanju na našoj Konferenciji za žene u nabavi i logistici govorila je o primjeni vještačke inteligencije u logistici. Fokus prezentacije bio je na utjecaju psiholoških osobina i sposobnosti vozača na optimizaciju saobraćaja.

“Vještačka inteligencija predstavlja skup algoritama koji, na bazi ulaznih skupova podataka koje koristimo za njezin trening, ‘uči’ i donosi odluke“, započela je Eljazović.

supervizorica operacija transporta i pružatelja logističkih usluga u tvrtki Nelt

Pročitajte više: Maida Eljazović i Sanela Vezir buduće su liderice u trgovini i logistici!


AI u logistici

Transport je, kaže, jedno od prvih područja primjene umjetne inteligencije. Neki od sistema su jako poznati i u velikoj se mjeri primjenjuju i na našim prostorima. To su recimo navigacija i sistem nadzora vozača koji prepoznaje korištenje pametnog telefona u vozilu, pa sve do tehnologija koje mogu procijeniti u kakvom je emocionalnom stanju vozač, odnosno posvećuje li vožnji maksimalnu pažnju. Ako sistem ocijeni da to nije slučaj, izdaje upozorenje vozaču da napravi pauzu, ili, ako je potrebno, nazove pomoć.

Dodaje da iako autonomna vozila još nisu standard ili nisu ravnomjerno zastupljena u svim krajevima svijeta, veliki broj automobila već upotrebljava sigurnosne funkcije na temelju umjetne inteligencije.

“Kad je riječ o našoj kompaniji, mi imamo jako razvijen TMS koji koristi različite tehnologije učenja. Sistem kombinuje inovativne algoritme i savremenu tehnologiju u cilju što kvalitetnijeg prikupljanja i prezentovanja podataka, te pruža pomoć pri upravljanju, optimizaciji i planiranju mobilnih poslovnih procesa“.

Istaknula je da je razvitak ljudskih psihofizičkih sposobnosti sporiji od razvitka njegovih tehničkih sposobnosti. Naime, prema nekim istraživanjima, objašnjava Eljazović, čovjekov nervni sistem prilagođen je sredinama u kojima se sporo kretalo i nije se bilo jednostavno u vrlo kratkom vremenu intelektualno, fiziološki i moralno adaptirati na motorno vozilo i sveukupni tempo života.

„U nastojanju da se objasne česti ljudski propusti u saobraćaju mora se imati u vidu činjenica da zahtjevi savremenog saobraćaja često prevazilaze ljudske mogućnosti. Nesavršenost ljudske prirode, njegov krvotok, nervni sistem, već prirodno nisu dorasli raznim brojnim zadacima koje u saobraćaju treba brzo rješavati. Čovjek u saobraćaju mora da: posmatra izvore podataka, registruje i shvati poruke, selektuje informacije, obavlja predviđanje (u saobraćaju), donosi odluke i brzo reaguje“.


Pročitajte više: Sarajevo je jučer bilo centar razmjene iskustava žena u nabavi i logistici!


‘Da je vozilo imalo bilo koji od inteligentnih uređaja, nesreća bi bila izbjegnuta’

Stoga je važno proći dodatnu obuku uz pomoć inteligentnih laboratorija za situacije koje ne možemo iscenirati u realnom saobraćaju, osigurati dodatnu opremu na vozilima te stalno ulagati u podizanje svijesti vozača o njihovoj važnosti u sistemu transporta.

Istaknula je primjer iz vlastitog života – trenutak u kojemu ju je, dok je bila trudna, udario kombi.

“Kretala sam se po parkingu nakon što sam izašla iz vlastitog vozila. Svega nekoliko koraka nakon izlaska iz vozila udario me kombi koji se kretao unazad. Nisam ga vidjela jer je došao iz smjera prema kojemu sam bila okrenuta leđima. Vozač nije mogao da me vidi jer sam bila u takozvanom mrtvom uglu. Da je vozilo imalo bilo koji od inteligentnih uređaja, neki senzor koji prepoznaje pješake ili vozila u mrtvom uglu, kameru ili bilo koje drugo rješenje, ova nesreća je mogla da bude izbjegnuta“.

Ističe da vožnja predstavlja izuzetno napornu aktivnost koja zahtijeva stalnu koncentraciju, brze reflekse i dobru psihomotornu koordinaciju. Dodaje da kompanija utječe na društvo jer nudi uslugu ili proizvod određenom broju ljudi i zapošljava ljude pa bi prema tom društvu trebale biti i odgovorne.

“Čovek je najznačajniji, ali i najkompleksniji faktor sigurnosti saobraćaja i važan faktor u procesu optimizacije ruta“, zaključuje Eljazović, koja u slobodno vrijeme najviše uživa baš u – putovanjima.

“Smatram da povezanost koja se gradi tokom zajedničkih putovanja učvršćuje porodične i prijateljske veze. Kad god imamo priliku trudimo se da vrijeme na putu iskoristimo za zajedničku igru, druženje, učenje. Jako volimo da putujemo sa prijateljima jer smo svi u porodici jako komunikativni i otvoreni za druženje. Njegujemo prijateljstva koja dugo traju. I na kraju bih rekla jedan  citat nepoznatog autora koji volim: ‘Najbolji suvenir je lijepa uspomena podijeljena s prijateljima’“.

Foto: Canva / Privatna arhiva / Women in Adria

POVEZANI ČLANCI

PROČITAJTE JOŠ

PROČITAJTE VIŠE

osuđena Vasvija Vidović

Advokatica Vasvija Vidović osuđena na godinu dana zatvora

Sud Bosne i Hercegovine je u srijedu, 5. februara, donio prvostepenu presudu prema kojoj je advokaticu Vasviju Vidović osudio na godinu dana zatvora, što...