Amra Hanić: “Žene u biznisu moraju postati samouvjerenije i hrabrije svjesne svojih vrijednosti”

Biti žena na čelu operativnog tima jedne od najvećih kompanija u FMCG sektoru u BiH i predvoditi vrlo zahtjevan i organizacijski izazovan projekat integracije i restruktuiranja kompanije nije nimalo jednostavan zadatak. Amra Hanić, rukovoditeljica je Službe operativnog poslovanja u Konzumu BiH i članica njihovog integracijskog tima, koji je početkom decembra uspješno završio ujedinjenje kompanija Konzum i Mercator u BiH, i sada posluje kao jedna kompanija upravljajući sa dva brenda Konzum i Mercator BiH. U nastavku vam donosimo njenu priču o posljednjim godinama svoje karijere koje je posvetila borbi i istrajnosti jednog tima i kompanije, koja je bila u izuzetno teškoj situaciji i uspješno se restrukturirala i nastavila svoje poslovanje.

Gradnja karijere od nule

Svoju je profesionalnu karijeru Amra započela prije dvije decenije, po povratku iz Njemačke davne 1998. godine, gdje je boravila kao izbjeglica. Tih ratnih godina nastavljajući svoje srednjoškolsko školovanje u njemačkoj gimnaziji pokazala je svoje organizacijske sposobnosti i vještine učenja u novoj sredini i uspjela kao strankinja, na jeziku koji joj nije maternji, postati učenica generacije. Imala je namjeru vratiti se u Njemačku i tamo nastaviti studij ekonomije, no život je za Amru skrojio druge planove i sa svojih 18 godina zaposlila se u tadašnjem najvećem trgovačkom lancu u BiH VF Komercu. Svoju je profesionalnu karijeru u FMCG sektoru i retail businessu započela na poziciji prodavača u velikom marketu, praktički od nule, i danas ponosno predvodi integracijski tim u operativnom segmentu dva velika retail lanca u BiH, Konzum i Mercator.

Tada mi je cilj bio zaraditi nešto novca za ljetovanje i vratiti se u Njemačku na studije. Bila sam jako mlada i činjenica da sam sa osamnaest-devetnaest godina imala redovna primanja, koja su mi jednim dijelom omogućila neovisnost i dosta toga što je omladini u tom periodu potrebno, bila su za mene motivator da nastavim dalje. Taj mladalački poduhvat se desio bez suviše razmišljanja i planiranja šta želim biti i u čemu želim graditi svoju karijeru. Moja generacija je tada u najvećoj mjeri bila poremećena sa aspekta “normalnog i redovnog obrazovanja“ zbog rata i krize u kojoj smo se zatekli, a poslije smo težili slobodi bez suviše razmišljanja i planiranja budućnosti”, prisjeća se Amra.

U prvih nekoliko godina rada u trgovini Amra je stekla vrijedno znanje i radno iskustvo upravljanja poslovnim procesima trgovine, a nakon akvizicije VF-a 2007. put ju je doveo u Konzum, gdje je aktivno učestvovala u uspostavljanju poslovanja Konzuma u BiH kroz implementaciju poslovnih procesa u različitim segmentima poslovanja, od maloprodaje, nabave do upravljanja operativnim procesima.

Amra Hanić konzum Merkator
Amra Hanić

Kroz poziciju voditelja operativnog poslovanja stekla sam znanje u upravljanju većeg broja maloprodajnih objekata i formata, vođenju asortimana s više od 25.000 proizvoda, vođenju kategorija, promocija, upravljanju zaposlenicima i dr. Na poziciji voditelja lanca obskrbe u Konzumu, potom i stručne suradnice za planiranje i analizu u Zvijezdi, te kao stručne suradnice za upravljanje lancem opskrbe u Klasu, stekla sam znanja i iskustva u upravljanju zalihama i lancem opskrbe, nabavi i distribuciji robe široke potrošnje kroz različite kanale prodaje“, prisjeća se Amra svojih faza u profesionalnoj karijeri.

Nakon njenog dugogodišnjeg angažmana u operativnom segmentu poslovanja kompanija Amra je nedavno preuzela poziciju rukovoditeljice Službe nabave za pakiranu hranu u Konzumu i Mercatoru BIH.

Odgajala je dvije kćeri i paralelno radila i studirala

Njen profesionalni put nije bio skrojen po “školskom” obrascu, jer nije najprije završila fakultet pa počela raditi, kako se od nje tada očekivalo, nego je, naprotiv, obrnula redoslijed i vrlo mlada počela raditi, a ubrzo su je sustigle i majčinske obaveze.


Pročitajte više: Elvisa Ećo: “Već dvadeset godina smo lideri u proizvodnji namještaja u BiH”


Danas znam da je to definitivno jedno od mojih najtežih i najizazovnijih perioda u životu. U ranim dvadesetim rodila sam dvije djevojčice, moje cure, koje su moja najveća snaga i motivatori. U periodu dok sam radila, odgajala sam dvije kćerke i nekada kada sam to mogla sebi priuštiti odlučila sam da dovršim fakultet u Beogradu i zaokružim ukupnu priču. Oni koji su možda prošli nešto slično, znaju koliko je odricanja potrebno u svakom segmentu. Nastojite 100% biti prisutni u poslu i dati svoj maksimum. Obzirom da znate da sebi ne možete drugačije priuštiti, nastojite 100% pružiti vašoj djeci i porodici ali svjesni ste da to i nije baš tako, i paralelno nastojite osigurati budućnost tako da vam nema ko šta reći. Bila sam primorana ostaviti svoju djecu sa šest mjeseci kako bih se vratila na posao. Bilo je dana kada nisam viđala svoju djecu, osim kada spavaju. Nastojala sam balansirati poslovne i privatne obaveze i imala sam tu sreću da sam imala pomoć i podršku svojih voljenih i svojih prijatelja koji su mi pomogli u tom periodu“, otkriva Amra.

Iako Amra priznaje da je njen najveći izazov bio taj što nije znala znala u kojem segmentu se dalje želi razvijati i šta želi postići u svojoj karijeri, svjesna je da je imala ogromnu sreću da se u međuvremenu profesionalno razvija, uči i usvaja nova znanja i vještine, koje su joj pomogle da danas bude na trenutnoj poziciji bivajući sretna i zadovoljna onim što je postigla.

Uspješno restruktuiranja Konzuma nakon krize Agrokora

Povratkom u Konzum u tim za restruktuiranje nakon krize Agrokora Amra se suočila sa velikim problemima proisteklim iz krize i neizvjesnosti u kojoj se našao tadašnji Agrokor. Konzum BiH je tada bio u jako nezavidnoj situaciji sa ogromnim dugovanjima, desortiranošću proizvoda unutar svojih prodajnih objekata, posve obustavljenom ili djelimičnom isporukom proizvoda, te urušenim odnosima sa ključnim dobavljačima.

Konferencija žene u trgovini
Amra Hanić, Mercator BiH i Konzum BiH

Neizvjesnost sa kojom smo se susreli, neznajući hoćemo li sutra imati posao i odakle uopšte krenuti, probudila je ne samo u meni, nego svima nama zajedno koji smo se tada okupili u kompaniji, uključno i dijelom tima koji je već bio tu, neizmjernu volju i želju za revitalizacijom i uspjehom. Odluka tadašnje Uprave bila je da se ide u cjelovito i sistemsko restruktuiranje kompanije i njenog kompletnog poslovanja. Taj period je definitivnio moje najznačajnije i najvrednije iskustvo. U periodu od dvije godine, kroz spektar aktivnosti, projekata u raznim segmentima poslovanja društva, a što je podrazumijevalo i cjelovite promjene uspjeli smo stabilizirati poslovanje i revitalizirati tržišnu poziciju u BIH. Promjene su obuhvatile i odnosile se na apsolutno sve segmente poslovanja i upravljanja, maloprodaja, nabava, investicije, logistika, ljudski resursi, finansije i marketing”, otkriva Amra.

Nakon uspješne stabilizacije poslovanja dodatno su, kroz strateške projekte i jačanje odnosa sa dobavljačima, te kvalitetan PR, uspjeli osigurati kontinuirani pozitivan trend poslovanja, što je na kraju rezultiralo tekućom integracijom Kozuma i Mercatora u BiH.

Koliko god mi danas bili uspješna kompanija koja bilježi pozitivan trend poslovanja, sa druge strane to je značilo jako puno odricanja, kako poslovnog tako i privatnog. Put i procesi koji su doveli do stabilizacije kompanije nisu bili nimalo jednostavni. Sa ličnog aspekta i sa aspekta tržišta rekla bih da je malo onih koji bi bili u stanju isto sprovesti u regiji, pa čak i u Evropi. Timski duh, posvećenost i želja za postignućem su bili ključni. Nismo se bavili materijalnim lobijima, već smo svi bili jedno, a to je garant uspjeha. Prethodne dvije kompanije u vrijeme mog dolaska imale su izazov s upravljanjem zalihama i opskrbnim lancem, što se izravno odrazilo na prodaju i ukupne poslovne rezultate kompanija. Cilj je bio kvalitetnim planiranjem i upravljanjem osigurati raspoloživost roba, uz što manji postotak OOS-a, sa fokusom na optimalnu strukturu zaliha, sukladno prodaji s ciljem unapređenja dana zaliha i omjera obrtaja zaliha, uz paralelno povećanje prodaje i smanjenje troškova sa ciljem unapređenja i održivosti stabilnog cash-flow-a u segmentu ukupnog poslovanja”, ističe Amra.

Na našoj Konferenciji za žene u proizvodnji, logostici i trgovini održanoj u Sarajevu 28.9. ove godine Amra je pojasnila na koji način je zajedno sa svojim timom uspjela u obje kompanije uspostaviti metode upravljanja koje su u konačnici doprinijele pozitivnim poslovnim rezultatima kompanija, što je rezultiralo rekordnom proizvodnjom i prodajom jedne od divizija od njenog postojanja, kao i dodatnim povećanjem prihoda u ostalim divizijama, osnosno grupama proizvoda kroz kvalitetno planiranje i upravljanje.

Žene u BiH su dijelom odgovorne za poziciju u kojoj se nalaze

Kroz svoj profesionalni put Amra je uvidjela sve prednosti upravljanja i poslovanja timova koje predvode žene i probleme s kojima se žene na upravljačkim pozicijama susreću. Svjesna je činjenice da sredina u kojoj živimo i radimo još uvijek nije dovoljno društveno osviještena i zrela za prepuštanje vodećih i upravljačkih pozicija u mnogim kompanijama ženama koje imaju potrebne kompetencije i iskustvo.


Pročitajte više: Ljiljana Vasić: “Trgovina je kao akcioni film u kojem stalno negog i nešto spašavate”


Žensko poduzetništvo i liderstvo u BIH nije dovoljno razvijeno niti prepoznato u većini kompanija u BIH. Dijelom sam mišljenja da smo mi žene odgovorne za takvu situaciju, jer nemamo dovoljno samopouzdanja i vjere da mi to možemo, već mislimo kako će neko tamo biti bolji i uspješniji od nas. Nedostatak incijative iz razloga jer smo na neki način svjesne da nećemo biti prepoznate i prihvaćene, generalno su najveći razlog zašto nema više žena na liderskim pozicijama. Rješenje za promjenu takvog mindseta jeste upravo kroz osnaživanje i umrežavanje žena iz istih i različitih sektora. Žene moraju postati samouvjerenije i hrabrije, a prvenstveno samosvjesne svojih vrijednosti, te da smo itekako sposobne i da mi to možemo, što mislim da smo više puta i dokazale kroz život. Biti žena, majka, domaćica, poslovna žena, biti uvijek nasmijana i ljubazna, imati razumijevanja za sve i svašta, jeste nešto što se od nas očekuje i podrazumijeva, ali što, nažalost, nigdje u našem društvu nije vrednovano“, tvrdi Amra.

Amra Hanić konzum Merkator
Amra Hanić, Konzum doo BiH

Kao i mnoge naše dosadašnje sugovornice, žene na upravljačkim pozicijama, i Amra smatra da žene u liderstvu definitivno imaju više empatičnosti što im omogućava kvalitetnije i efikasnije upravljanje ljudima, što je jedna od ključnih vrijednosti u današnjem vremenu.

Žene imaju sposobnost sprovođenja postavljenih zadataka i ciljeva na sasvim drugačiji način uz maksimalan angažman i zadovoljstvo uposlenika. Ključan je balans, pristup i način u određenim situacijama i sposobnost prilagođavanja svakom izazovu i pojedincu, razumijevanje potreba organizacije i uloge svakog pojedinca u procesu u dostizanju postavljenih ciljeva. Jedan kvalitetan lider primjenjuje različite stilove upravljanja u ovisnosti od situacije i potreba. Jako je bitno prepoznati kada i u kojem trenutku primjenjujete određeni stil. Naravno, uvijek postoje granice u svemu i bitno je prepoznati kada neko nastoji iskoristiti vašu empatičnost i razumijevanje, te u skladu s tim postavljate jasne granice“, priznaje Amra.

Bez dobrog balansiranja svojih poslovnih i privatnih obaveza Amra je svjesna da nijedna analiza tržišta, KPI-a i rezultata rada, startegija i planiranje koje je dočeka na radnom stolu, nakon jutranje kafe, ne bi bilo moguće uspješno obaviti. Svoje slobodno vrijeme stoga ljubomorno štiti, troši ga na svoju porodicu i svoje voljene. Nastoji se baviti fitnessom što je više moguće, i kada uhvati vremena voli se opustiti uz koju stranicu dobre knjige. Ne zaboravlja ni putovanja na nove destinacije na kojima ranije nije bila, koja joj vraćaju snagu i osmijeh na lice i pružaju dodatnu snagu za izazovne poslovne okršaje koji se nađu pred njom i čine život lakšim i jednostavnijim.

Photo: Privatna arhiva

POVEZANI ČLANCI

PROČITAJTE JOŠ

PROČITAJTE VIŠE

kako prepoznati pravi med

Kako prepoznati pravi med? Uz ova 3 brza testa

Med je globalno poznat zbog svoje prirodne slatkoće i brojnih zdravstvenih prednosti – bogat je vitaminima, mineralima i antioksidansima. Međutim, s porastom krivotvorenih proizvoda...