Možda ste u nekoj vašoj novogodišnjoj rezoluciji zaželjeli neko čarobno putovanje ili neki zanimljivi slatkiš. Ako jeste, onda će vas razveseliti današnja familijarna poduzetnička priča koju su osmislile i koju vode dvije sestre, Sabina Kopić i Selma Bavčić iz Sarajeva, jer ćete s njihovim proizvodima upotpuniti svoje čarobno putovanje na koje ćete moći ponijeti fenomenalne slatkiše.
Prva biznis priča: HURMAN
Iako su odmah na početku razgovora izjavile da su karakterno dvije potpuno različite osobe sestre Sabina, inžinjerka mašinstva i Selma, pravnica, priznale su da imaju jednu veliku zajedničku ljubav – slatkiše, koju su na kraju spojile i u zajedničku poduzetničku priču i tako je nastao Hurman.
“Ideja o Hurmanu je nastala sasvim slučajno. Naime, u našoj kući uvijek ima svježih hurmi, i naša mama je uvijek kupovala hurme. I tako su jednom prilikom pri pravljenju rođendanske torte iskorišteni ostaci čokolade i badema i nastao je prvi Hurmanov proizvod, kasnije zvana Badema. Nakon što je Badema puštena u prodaju simbolično na dan zaljubljenih 14.2.2020. godine, reakcije su bile fantastične, te je kroz tri godine naš asortiman proširen”, otkriva nam Selma.
Na početku svoje slatke avanture s Hurmanom dosta su stvari priznaju sestre učile u hodu, a veliku su podršku i pomoć dobivale i od svojih najbližih prijatelja koji su bili očarani njihovim proizvodima. “Svi su bili spremni da u svakom momentu pomognu u bilo kojem smislu. Tako je onda prijatelj dizajner uzeo u svoje ruke osmišljavanje loga, drugi opet poveznice u nabavkama sirovine, registriranje obrta, pripreme za samu proizvodnju od potrebnih veterinarskih, sanitarnih nalaza, pripreme prostora…Najveći izazov je definitivno bilo učenje o radu sa čokoladom, gdje svaka vrsta ima svoj specifičan način pripreme, topljenja, spajanje sirovina i praćenje njihove promjene vremenom, kratko rečeno mnogo neprospavanih noći, je iza nas”, priznaje Sabina.
Pokrenuti vlastiti biznis u Bosni i Hercegovini za njih dvije je bio ogroman izazov, jer im je manjkalo jasnih smjernica odakle da krenu i kako da dođu do svog cilja.
Prisjećajući se svojih prvih koraka u poduzetništvu Sabina ističe: “Nama je organizovanost i ideja kojom smo se vodili pomogla da korak po korak dođemo do realizacije, ali mislim da je put do cilja dug i jedna konstanta koja traje, jer svaki dan učiš nešto novo, osmišljavaš nešto novo i pomjeraš svoje granice pa tako i ciljeve. Svakako da je bilo puno loših stvari koje su se desile na ovom putu, koje smo kao Sizif iznova i iznova morale raditi, i svakako da uvijek može bolje, ali dobra stvar je što nikada nismo odustale od svoje ideje i što je Hurman sada prepoznatljiv brend”.
Gurman je čovjek koji voli hranu a HURMAN je čovjek koji voli hurme
Kao i svim poduzetnicima možda i najteži zadatak je i njima dvjema bio osmisliti brending za svoj proizvod i dati ime cijeloj priči.
“Sjećam se da ni jedna pauza za ručak sa kolegama nije mogla proći bez priče o našem budućem brendu i stalno smo smišljali ime brenda. Razne ideje i prijedlozi su dolazili, a onda je jedan dan, isto tako na pauzi uz kafu, ideja sinula. HURMAN! Zvučalo je možda i čudno na prvu, ali smo se dugo zadržali na tom prijedlogu i pored drugih vraćali se na to. Gurman je čovjek koji voli hranu a HURMAN je čovjek koji voli hurme. Tako je onda nastao i naš slogan – Ako ste gurman još ste veći HURMAN”, otkriva Selma.
Kao mali domaći brend polako su rasle, uz velike prepreke koje su im stojale na putu razvoja, jer su imale veliku konkurenciju na tržištu pred sobom, što ih je tjeralo da rade puno više kako bi opstale na tržištu.
“S obzirom da nas dvije radimo sve od proizvodnje, komunikacije sa kupcima, pronalazak klijenata, marketing, svaki naš dan je užurban, euforičan i izazova ne ponestaje. Najbolje stvari koje pamtimo su kad shvatiš da imaš jako veliki krug prijatelja koji te podržavaju, ohrabruju i pomažu u svakom momentu znajući koliko to na početku znači”, veli Sabina. Ponosne su na svoj razvojni put u kojem su za samo tri godine poslovanja uspjele izgraditi proizvodnu liniju, Hurmanova porodicu koja broji šest članova: Badema, Lješko, Indy, Pistaćo, Kiko i Hurman kids.
“Ono što Hurman razlikuje od drugih jeste to da je svaki naš proizvod, svaka pojedinačna hurma ručno rađeni proizvod i napravljen je od najkvalitetnijih hurmi, koštunjavog voća, prelivenih vrhunskom čokoladom bez dodanih šećera”, ističe Selma.
Kad govore o onome na što su najviše ponosne gradeći svoj brend ističu obje da je bilo dana kada bi pomislile “a zašto im je sve ovo trebalo?”, a onda bi ih svaki put iznova ohrabrile pohvale njihovih klijenata koje bi ih potaknule da shvate da ne postoji ništa teško na njihovom put što za svoje klijente ne bi ponovile. “To je ujedno i ono na što smo najviše ponosne, što nikada nismo odustale sa svim preprekama koje su bile i kojih će sigurno biti, borimo se i idemo dalje”.
Druga biznis priča: PUN KOFER
Da li je činjenica da su njih dvije sestre započele prvu poduzetničku Hurman priču bila presudna da ih potakne i na stvaranje drugog biznisa ne znamo, ali su se stvari taman tako podudarile da su dvije sestre s početka prve priče stvorile i drugu poduzetničku priču pod nazivom Pun Kofer.
“Nakon što sam već dvije i po godine razvijala vlastiti biznis neki koraci su mi bili poznati, ali ne i laki, i odlučila sam se za realizaciju nove ideje koja je dugo vremena stajala negdje u mislima samo kao ideja. Priča o Punom koferu je nastala sasvim slučajno iz sopstvenih potreba, nečeg što je meni godinama pakovanje pred put predstavljalo problem. Znala sam kad god se spremam za neko putovanje i pakujem svoj kofer da uvijek zastanem kod momenta pakovanja obuće, čarapa ili u ljetnom periodu kupaćih kostima, veša ili svih tih sitnih stvari koje guramo po koferu. Pretežno se uzmu neke plastične kese u koje stavljamo te stvari da sve spremimo na jedno mjesto. Tako je pri povratku s jednog putovanja i raspremanja kofera nova biznis ideja sinula. Shvatila sam da su mi potrebne platnene vrećice za stalnu upotrebu!”, otkrila nam je Selma.
Odmah je shvatila da njene platnene vrećice moraju biti 100% pamučne, perive i ekološki prihvatljive. I kako to obično biva i ona je svoju novu ideju predstavila najbližim prijateljima želeći provjeriti kakve su njihove reakcije. Nakon što su svi pozitivno odgovorili sa komentarima “woow divno, to mi je baš potrebno, vidiš nikada nemam u šta da stavim svoje tene…”, dodatno je istražila tržište i nije naišla na sličan proizvod koji bi ponudio rješenje za taj problem, ni u Bosni i Hercegovini, a ni u regionu.
Pročitajte više: Mejrem Hamzić otkriva kako je nastao njen brend Bashka čokolada
“S obzirom na to da imam veoma kreativnu mamu, koja pored što je mašinski inženjer, nadarena je i za šivenje, a tome je naučila sestru i mene, prvenstvena ideja je bila uposliti mamu da pravi šnitove i šije vrećice. Osmislila sam izgled vrećica, crteže i natpise na njima, a onda je bilo potrebno naći nekog ko se bavi crtanjem da moje ideje pretvori u crteže i firmu koja ima dobar, kvalitetan print koji se neće skinuti prvim pranjem. Nekom ludom srećom do sada nisam nailazila na puno loših stvari u kreiranju tog novog brenda. Možda jedino loše je bilo to što sam odugovlačila sa samom realizacijom ideje, ali razlog tome je vjerovatno to što sam se prije realizovanja ovog projekta već upuštala u pokretanje našeg prvog biznisa i prolaska kroz million prepreka, tako da je to bila mala kočnica da li se opet upuštati u sve procedure koje su potrebne da se pokrene neki novi biznis”, priznaje Selma.
S Punim koferom vaše putovanje će biti super organizirano
Za ime novog brenda zaslužan je jedan neformalan razgovor s prijateljicom. Kako je priznaje osoba koja voli da joj je u životu sve organizovano, tako voli i da je na putovanjima. “Volim kada je kofer pun, a opet sve na svom mjestu i lako je za pronaći. I tako je odluka pala na ime “Pun kofer”. S obzirom da sam ja veliki zaljubljenik balona na vrući zrak ideja za logo je bila vrlo jasna: balon na vrući zrak kao staro prijevozno sredstvo, sa malim koferom koji predstavlja korpu savršeno su se uklopili uz slogan – Vidim ti neki put”, uz osmijeh priča Selma.
No, stvarajući ovaj novi brend priznaje da joj je najveći izazov bio uvjeriti ljude da shvate sve pozitivne stvari koje Pun kofer nudi i zašto je važno da počnemo koristiti takvu vrstu proizvoda i smanjimo upotrebu plastičnih vrećica.” Ne samo da je ekološki bolji već i ekonomski, jer vrećice za pakovanje koje Pun kofer ima u ponudi su tu zauvijek za korištenje.”
Njen novi brend Pun kofer postoji tek šest mjeseci si još uvijek se sa sjetom prisjeća euforije oko pripreme loga, crteža, prvih uzoraka, sve do reakcija korisnika kojih je svakim danom sve više, što im priznaje “daje vjetar u leđa da se svrha Punog kofera shvatila i da je potreba sve veća”.
Istražujući tržište za svoj novi proizvod shvatila je da su nam za pakovanje stvari u kofer prilikom putovanja na raspolaganju jedino platnene vrećice koje eventualno dobijemo uz nove cipele, tako da je ubrzo shvatila “da Pun kofer nema istu ili sličnu konkurenciju koja je bazirana na proizvodnji vrećice”. “Proizvodi Punog kofera su napravljeni od 100% pamuka, perivi su, sa printom koji ne spada ni nakon pranja u veš mašini. Naše prve vrećice su napravljene početkom ljeta, tako da smo tu kolekciju zvali ljetna kolekcija i u svojoj ponudi je imala vrećice za ženske i muške kupaće kostime, papuče, vrećicu – To the beach, te vreće u četiri veličine sa našim logom. Vođena svojim potrebama na putovanjima tražila sam rješenje za moj veliki problem gdje smjestiti mokre stvari sa plaže (mokar peškir, kupaći, papuče) ili stvari poslije planinarenja, nakon treninga… rješenje je proizvodnja vreće za mokre stvari (Wet stuff) čija je unutrašnjost obložena vodootpornim materijalom i dimenzija dovoljno da vam stane i najveći peškir za plažu. Na jesen smo izbacili jesenju kolekciju koja je dopunila ljetnu, pa sada u ponudi pored navedenih imamo i vrećice za ženske i muške tene, cipele, dry, Wash me!, Private. DO NOT TOUCH!, Baby stuff i s natpisom Where is my sock?, jer je vječiti problem gubljenja jedne čarape ili ono kad kažemo “samo veš mašina zna kako su mi nestale čarape…” , otkriva nam Selma.
A kuda sestre idu dalje?
Sestre Selma I Sabina nam priznaju da one I pored dva svoja brend a i obrta koji vode još uvijek obavljaju svoje poslove pored Hurmana i Punog Kofera i njihov radni dan traje i po 12-13 sati.
“Od 8 -16 h smo na svojim, kako mi kažemo, glavnim poslovima, a onda od 17h pa dok ne završimo narudžbu za klijenta, radimo i proizvodimo Hurmana. Moj radni dan kao poduzetnice je jako užurban, krcat obavezama i nekada traje i 12 sati. Ja jako volim da radim i na često pitanje mojih prijatelja – ”kako sve stižeš?” odgovor bude da ni sama ne znam, prvenstveno jer je Pun kofer samo jedan od projekata na kojem radim.
Da je naporno jeste, ali neka luda snaga uvijek se desi. Sabinin dan bude još luđi jer, pored svih pomenutih poslovnih obaveza, ima onu još jednu veliku ulogu, majke, pa je uklapanje škole, treninga, časova glume još nešto gdje je potrebno vrijeme. Organizacija je nešto u što puno ulažemo, jer kako kažu organizacija je pola posla, a svakako da je tu velika pomoć mame, supruga pa i onih najmlađih. Nisam osoba koja se žali, već imam neku energiju zbog koje me ne drži mjesto i zbog koje možda sama sebi zadajem nove planove i ciljeve ”, otkriva nam Selma.
Pročitajte više: Nejra Salkić: Sherbetlook je spoj tradicije i modernog
Za sebe voli reći da je kreativni tip osobe i da jako voli nove projekte, izazove, te misli da ne postoji nešto u njenom životu, barem onom poslovnom, što ne bi ponovila.
“Želim ići dalje, da što više publike i korisnika čuje za Pun kofer. A ako ste osoba koja vodi računa o svojim stvarima, voli da joj je sve pregledno, organizovano i na svom mjestu, a pri tome ekološki savršeno, onda je Pun kofer pravi izbor za Vas”, tvrdi Selma.
Možete zapratiti Pun Kofer na društvenim mrežama Instagram, te Facebook, Jer….Vidim ti neki put! : ) a također im se možete pridružite njihovoj maloj hurmanskoj porodici i zapratite ih na društvenim mrežama Instagram, Facebook i postanete pravi hurmani.
Jer, ako ste guman, još ste veći HURMAN!
Photo: Privatna arhiva