U regionalnoj industriji hrane i napitaka, FMCG sektoru, naročito onom u BiH, na prste jedne ruke možete nabrojati žene koje predvode kompanije u tom trgovinskom sektoru. Ne zato što su žene slabije obrazovane ili manje sposobne od muškaraca na direktorskim pozicijama. Jednostavno stoga što na ovom podneblju još uvijek mnogi smatraju da ženama nije mjesto na čelu kompanija koje spadaju u “tešku kategoriju” proizvodno-trgovinske industrije. Industrije koju u pravilu nazivaju muškom. Donosimo vam priču o Nini Bijedić Mujanović, ženi koja se nalazi na čelu jedne od vodećih domaćih kompanija iz FMCG sektora Vispak dd.
Empatičan i demokratičan stil rukovođenja ljudima od prvih dana
Još u srednjoškolskim danima Nina je započela svoju karijeru u prodajnom sektoru. Najprije kao promoterka proizvoda u trgovinama u poslijeratnom vremenu kada su tržni centri u BiH još uvijek bili dio naših maštarija. Nakon završenog studija žurnalistike i Londonske škole za odnose s javnošću svoju karijeru je započela u marketinškom odjelu osiguravajućeg društva, radeći potom na rukovodećoj poziciji u ugostiteljstvu odakle prelazi u prehrambenu industriju. U novembru prošle godine proslavila je desetogodišnjicu rada u AS Holdingu, gdje je u Vispaku startala na poziciji Brend mendžera za kafu i tople napitke da bi posljednjih sedam godina predvodila kompaniju Vispak na direktorskoj poziciji.
Prisjećajući se svoje dosadašnje 20-ogodišnje karijere nakon završenog fakulteta neminovno je bilo prisjetiti se i svih izazova koje je imala na početku. Izazova koje je uspješno prevladala i stekla simpatije svoje poslovne zajednice. Simpatije je stekla zbog vrlo empatičnog poslovanja i rekla bih “ženski” utemeljene demokratičnosti u rukovođenju ljudima u svojoj kompaniji.
“Kada radite u kompanijama poput Vispaka, koje stalno rastu i razvijaju se, onda mogu reći da izazovi niču na dnevnom nivou. Na početku karijere jedan od mojih najvećih izazova je bio moj stil rukovođenja koji u početku nije nailazio na opće odobravanje, ali je donosio rezultate. U početku je pripisivan mojim ženskim osobinama i smatran je više slabošću, nego prednošću. Bio je uvijek baziran na empatiji i izuzetno demokratičan. Danas, nakon par decenija, takav empatičan stil rukovođenja kompanijom i ljudima se svuda propagira i smatra se vrlo poželjnim”, uz osmijeh ističe Nina.
Ženski stil upravljanja sa stilom
Prisjetila sam se njene izjave na predavanju na našoj jesenas održanoj Konferenciji za žene u proizvodnji, logistici i trgovini kada je posebno istakla da je ženski stil upravljanja efikasan i pravedan, ali i empatičan.
Pročitajte više: Održana je sjajna Konferenija za žene u proizvodnji, logistici i trgovini
Tada je naglasila nužnost promjene naslijeđene društvene percepcije da su žene na čelu nekih firmi samo zato što nema nekog boljeg muškarca od njih. Podsjetila nas je i da je bezbroj puta čula da žene trebaju vladati “muški” unutar svojih kompanija, preuzimajući muške obrasce upravljanja. No, Nina ponosno ističe da žene čak i na vodećim upravljačkim pozicijama, trebaju ostati dosljedne sebi. Tada je poručila da žena uvijek treba biti drugačija imajući u vidu uvijek samo jednu premisu: “Nikad đonom. Dama si. Imaš štiklu!“.
Bruno reagujem I voljela bih da sam neke stvari prešutila”
Upravljajući različitim segmentima poslovnih i proizvodnih procesa unutar kompanije Vispak u prehrambenoj industriji Nina je naučila da su svi projekti, i u proizvodnji i u prodaji, jednako važni.
“Kompanija predstavlja sistem povezanih posuda. Vrlo brzo, nakon što sam došla na čelo, shvatila sam da nešto što djeluje kao manje važan projekat može se značajno odraziti na ukupno funkcionisanje cijele kompanije i svih njenih procesa, od prozivodnje do prodaje”, veli Nina.
Nesebično ulažući svoje znanje i vještine na jedan topao, emotivan način, godinama je gradila vrlo blizak, gotovo familijaran, odnos sa svojim zaposlenicima. Danas je svjesna činjenice da je njihov ogroman trud i svakodnevni napor, koji su ulagali u dobru timsku organizaciju, rezultirao nizom uspješnih projekata na koje su svi skupa silno ponosni.
“Beskrajno sam ponosna na odnos sa svojim kolegama. I u organizaciji u kojoj sada radim, ali i u organizacijama u kojima sam ranije radila. Po prirodi sam veoma energična. U sve što radim unosim dosta energije i povremeno ispoljim nezadovoljstvo zbog neke situacije dosta energično. I više nego što bih trebala. Ponekad bih voljela da sam neke stvari prešutila ili manje burno reagovala”, priznaje Nina.
Izvozimo na 30 tržišta i stalno rastemo
Proizvodi kompanije Vispak tradicionalno su posljednjih nekoliko decenija poznati na regionalnom tržištu, još iz vremena bivše Jugoslavije. Zlatna džezva je već decenijama jedna od najpoznatijih brendova domaće turske/bosanske kafe na domaćem i na regionalnom tržištu. To je brend koji im je otvorio vrata i na inostranim tržištima.
“Naša kompanija preko 30% svojih proizvoda izvozi i to na skoro 30 različitih tržišta. Domaće tržište je svakako naša baza i naš odnos sa potrošačima nam je oduvijek najvažniji. Veoma intenzivno ih involviramo u razvojne projekte i njihove komentare veoma ozbiljno shvaćamo kada su naši proizvodi u pitanju. Međutim, u odnosu na domaće tržište mnogo je teže prepoznati potrebe potrošača na drugim tržištima, jer nemate direktni uvid. Ali s obzirom na to da mi imamo odlične poslovne partnere na svim tržištima sretna sam da nas godinama prati kontinuiran rast”, otkriva nam NIna.
Važno je postići fleksibilnost i u porodici i na poslu
Radeći u kompaniji uz koju je odrastala kao djevojčica, prateći svog oca koji je također svoj radni vijek proveo u visočkom gigantu Vispak, oduvijek je sanjala da ako ikad bude imala priliku da mijenja obrasce poslovanja onda će zasigurno utjecati na promjene kojima će ženama biti omogućeno da manje prekovremeno rade u smjenama, a više uživaju sa svojim familijama.
Razmišljajući o ženskom liderstvu i poduzetništvu i razlikama u muško-ženskom vođenju biznisa Nina smatra da učešće žena u odlučivanju na svim nivoima nije pitanje razvopravnosti, nego razvoja društva.
Pročitajte više: “Amra Hanić: Žene u biznisu moraju postati samouvjerenije i hrabrije svjesne svojih vrijednosti”
“Iako se sve više razvija svijest o kvaliteti ženskog pristupa biznisu i taj pristup se definiše kao moderan, jako je važno ženama obezbijediti sigurnost u razvoju njihove karijere. Mislim konkretno na fleksibilnost u organizaciji uslova poslovanja za žene koje zasnivaju porodicu i ostvaruju se kao majke. Većina mladih žena paraleno gradi i karijeru i porodicu. Kroz taj proces važno je naći model u kojem niti porodica niti organizacija neće biti uskraćivane. Iz vlastitog iskustva znam da je to moguće uskladiti. No mora postojati fleksibilnost i u poslovnoj organizaciji, ali i u porodici”, tvrdi Nina.
“Volim podcaste jer uz njih najviše učim”
Kad se nalazite na čelu kompanije koja se bavi proizvodnjom hrane i napitaka onda je posve razumljivo i da vaše vrijeme, kao čelne osobe u kompaniji, počinje u isto vrijeme kad i radno vrijeme u prozivodnom pogonu.
“Veoma rano ustajem jer radno vrijeme u mojoj kompaniji počinje u 7h. Niti jedan dan nije isti, jer sve zavisi od toga da li sam u kompaniji ili van nje. Ali ono što se nikad ne mijenja je to da su moj laptop i telefon uvijek sa mnom. Vrlo često sam u stalnom konktaktu sa suradnicima putem svih kanala komuniciranja, jer proizvodnja ne smije trpjeti. Neke se stvari hitno u hodu moraju rješavati”, priznaje Nina.
Zato voli svoja poslijepodnevna druženja s familijom. Provode ih kuhajući skupa, razgovarajući i čitajući, a vikendi su već unaprijed rezervirani za druženja sa prijateljima.
“I kad odmaram koristi to vrijeme za praćenje različitih tema. Najčešće pratim podcaste. Baš sam oduševljena tim formatom i količinom različitih tema koje se veoma kompetetno i dubinski obrađuju u ovim formatima. Mogu reći da uz podcaste učim, ali se i zabavljam”, priznaje nam na kraju razgovora.
Photo: privatna arhiva