Barbie nam je prva poručila da možemo biti sve što poželimo!

Roza kuća, roza auto, roza odjeća, roza, roza, roza, roza… U Barbie svijetu sve se rozi! I za to postoji veoma dobar razlog – sve je njeno! Taj auto je njen auto. Ta kuća je njena kuća. Ta odjeća je njena odjeća. Omogućila je to sebi. Ona je sama to stvorila. Ona je to sama privrijedila. Ona. Ta roza boja simbol je njene nezavisnosti, ženske nezavisnosti. A Barbie film stvorio je pravu pomamu.

Roza boja kao simbol nezavisnosti žena

I dok se danas roza boja čak i kritizira i ‘optužuje’ za stereotipizaciju žena, u vrijeme nastanka Barbie roza je bila simbol ženske snage i nezavisnosti. A Barbie je simbol svih žena koje mogu biti takve – samostalne, nezavisne, snažne i onakve kakve one žele biti.

Barbie ima puno veći značaj od onog ‘obične lutke’. Ona to uopšte nije. Barbie je revolucija i zato je nastala sveopća pomama za Barbie filmom. Barbiemanija je možda prava riječ. Pravog značaja Barbie možda nismo niti svjesni, ne znamo objasniti zašto se toliko veselimo tom filmu, no odgovor je da je zapravo Barbie utkana u svaku od nas. Kako? Jer ona je generacije žena odgojila da postanu upravo to – žene. Da vrijede same za sebe, da ne moraju biti ‘nekome nešto’ da bi bile vrijedne.


Pročitajte više: Zašto ni nakon 25 godina KM nema nijedne žene na novčanicama?


Djevojčice su se igrale ‘bebama’ dok nije došla Barbie

Ako pogledamo istoriju igrački za djevojčice, one su se u pravilu igrale s ‘bebama’. Lutkicama koje izgledaju kao mala djeca. Budilo je to u njima od malena majčinska osećanja, empatiju, nežnost… ali vjerojatno i duboko ukorijenjenu ideju o tomu da će, jednom kad narastu, i same imati svoju bebu. Jer igračke nas socijaliziraju i pripremaju na budućnost, na određeni način.

I onda je došla Barbie. Po prvi put u istoriji devojčica je u ruku uzela ‘ženu’, a ne ‘bebu’. Po prvi put imala je priliku razviti viziju buduće sebe kroz tu lutku koju drži u ruci. Barbie advokatica, doktorica, princeza, frizerka, policajka… sve to mogle su zamišljati male djevojčice i stvarati svoje scenarije. Mogle su imati i Barbie s bebicom, djetetom. Otvorila je Barbie čitav jedan novi svijet. Pokrenula je revoluciju. Barbie je ikona, Barbie je institucija. I otud ova barbiemanija.

Značaj Barbie najbolje je dočarala sama redateljica i scenaristica filma, Greta Gerwig. U jednom od tizera za film mogli smo vidjeti scenu kojom, pretpostavljamo, počinje ovaj dugoočekivani Barbie film. Scena je to koja neodoljivo podsjeća na kultnu scenu “The Dawn of Man” filma “Odiseja u svemiru”.


Pročitajte više: U In wooderlandu nastaju unikatne drvene igračke za djecu


Barbie film: Odiseja u svemiru, Barbie na Zemlji

“The Dawn of Man” je početni dio filma koji prikazuje grupe primata koji se bore za preživljavanje. Kada se monolit odjednom pojavi, to pokreće evolucijski skok. Scena pokazuje kako tehnologija (u ovom slučaju ‘obična’ kost) može izazvati značajne skokove u evoluciji.

Više od pola stoljeća nakon Kubrickove Odiseje u svemiru, stiže Gerwigina Barbie. Kao pravi postmodernistički film poigrava se već postojećim djelom. Gerwig je uzela Kubrickovu Odiseju u svemiru pa kultnu scenu dolaska monolita iskoristila u svojoj Barbie.

Gerwig je iskoristila sve čari intertekstualnosti odnosno uključivanja referenci na druga djela pa se na dolazak Barbie lutke referirala se kao na dolazak monolita u Odiseji u svemiru.

Tamo je monolit pokrenuo revoluciju, a revoluciju je donijela i pojava Barbie, poručuje Gerwig. Odbacuju se ‘primitivne’ lutke i započinje nova era. Era u kojoj će devojčice odrastati u žene kakve žele da budu.

Barbie film namijenjen je publici 13+. On nije za djevojčice, već za sve djevojke i žene, koje su zapravo prve generacije koje su odrasle igrajući se Barbie lutkom.

Barbie publika definitivno su milenijalci i pripadnici generacije Z. Ljudi koji su odrasli uz Barbie tijekom 80-ih, 90-ih i 2000-ih godina. Oni koji će moći uvidjeti koliki je zapravo indirektni utjecaj ova influencerica među lutkama imala na njih i njihove živote.


Pročitajte više: Jasmina Weand: “U svijet igračaka ušla sam praveći kćerima glodalice”


Pojava Barbie lutke: ima više od 250 karijera

Nije slučajno u tizeru Barbie (Margot Robbie) odjevena u crno-bijeli jednodjelni kupaći kostim. Upravo je to odjeća koju je na sebi imala prva Barbie lutka.

Prva ‘barbika’ lansirana je u martu 1959. godine. Nosila je crno-bijeli prugasti kupaći kostim, imala je crvene usne i kosu zavezanu u razigrani plavi repić. Njeno puno ime je Barbara Millicent Roberts, a postala je prva masovno proizvedena lutka na američkom tržištu s karakteristikama odraslih osoba, piše History. Postala je jedna od najprepoznatljivijih igračaka u istoriji.

Barbie je bila ideja Ruth Handler, suosnivačice firme za proizvodnju igračaka Mattel, Inc. Inspirisana gledanjem svoje kćerke kako se igra s izmišljenim papirnatim lutkama odraslih žena, Handler je shvatila da na tržištu postoji neispunjena niša za igračku koja bi omogućila djevojčicama da zamišljaju svoju budućnost.

Službeni rođendan Barbie je 9. mart 1959. – dan kada je službeno predstavljena svijetu. Handler je uvijek vidjela Barbie kao odraz vremena, pri čemu je prva lutka oponašala glamur zvijezda 1950-ih kao što su Elizabeth Taylor i Marilyn Monroe. Prva Barbie lutka prodata je za 3 dolara.

Tijekom svog postojanja, Barbie je imala više od 250 karijera. Probila je “plastični strop” kada je otišla na Mjesec 1965. godine, čak četiri godine prije Neila Armstronga, piše History.

Od tada je bila sve, od doktorice do paleontologinje, rok zvijezde do inženjerke računarstva. I to je glavna poruka koju ova lutka šalje: svaka djevojčica izrast će u ženu kakva poželi biti. Može biti sve što naumi i ima pravo biti nezavisna!

Članak je preuzet s womeninadria.com

Foto: Instagram

POVEZANI ČLANCI

PROČITAJTE JOŠ

PROČITAJTE VIŠE

konferencija za poduzetnice panel

Upoznajte iskusne paneliste Konferencije za poduzetnice

Usred tekućih diskusija o potencijalnom pristupanju Bosne i Hercegovine Evropskoj uniji, postoji ključni narativ koji često ostaje u sjeni. Riječ je o izvanrednim pričama...