Nema šminke-nema posla? ‘Opravdanja su sve luđa…’

Koliko god nevjerojatno zvučalo, žena nije dobila posao za koji je ispunila apsolutno sve uvjete jer se nije – našminkala. Riječ je o poziciji potpredsjednice ljudskih resursa u jednoj tehnološkoj tvrtki u New Yorku. Melissa Weaver svoje je iskustvo podijelila u TikTok objavi koja je postala viralnom, a u njoj je spomenula i da je njezin izgled bio u skladu s uredskim dress codeom. U LinkedIn anketi pitali smo naše čitatelje što misle, trebaju li žene na visokim pozicijama, uz profesionalnu odjeću i pristojnu frizuru, nositi i šminku. O cijeloj priči razgovarali smo s Lanom Marić Bečirović, Head of Talent Acquisition Team u Manpower Bosna i Hercegovina. Je li šminkanje za razgovor za posao postalo ‘must’?

‘Zabrinuti smo jer niste uložili dovoljno truda u svoj izgled…’

Naime, Melissin potencijalni poslodavac rekao je da jednostavno nije uložila dovoljno truda u fizički izgled za razgovor za posao. Odjenula je crni blejzer i bijelu košulju na kopčanje te je oboje bilo ispeglano. Kosu je stilizirala, a nokte je nalakirala u neutralnu boju. Činilo joj se da je intervju, koji je trajao deset minuta dulje od predviđenog, prošao dobro. Ipak, nekoliko dana kasnije primila je e-mail u kojemu je pisalo da, iako odgovara onome što tvrtka traži u smislu iskustva i vrijednosti, ne prolazi u drugi krug. Objasnili su joj da su „zabrinuti jer nije uložila dovoljno truda u svoj izgled s obzirom na to da je bila na razgovoru za ulogu potpredsjednice“.

Lana Marić Bečirović objašnjava da se, kad ulazimo u svijet profesionalnog zaposlenja, često naglašava važnost prve impresije. Dio te impresije često čini naš lični izgled. Kako kaže, nema sumnje da je pristojna i profesionalna pojava ključna. Ona odražava našu pažnju prema detaljima, samopouzdanje i poštovanje prema poslodavcu i poslu koji obavljamo.

„Stoga, briga o svom ličnom izgledu prije razgovora za posao nije samo stvar estetike, već i pokazatelj naše predanosti i ozbiljnosti u potrazi za poslom“, kaže Lana, ali dodaje da to ipak ne bi trebalo biti presudno.


Pročitajte više: Ove proljetne manikure su prikladne i za ured


Ovakvim pristupom možemo propustiti vrhunskog stručnjaka

„Iako je važno da se pripremimo i izgledamo najbolje što možemo, ne bi trebalo da zaboravimo da je suština naše kvalifikacije i iskustvo koje donosimo na sto. To je posebno bitno kada se radi o rukovodećim pozicijama. Ondje je sposobnost vođenja, donošenja odluka i rješavanja problema ključna“.

Smatra da je odbijanje potencijalnog zaposlenika zbog nenošenja šminke diskriminatorno i umanjuje radnikove kvalifikacije i sposobnosti. Odluke o zapošljavanju trebale bi se temeljiti na zaslugama, vještinama i iskustvu, umjesto na proizvoljnim i irelevantnim faktorima poput izgleda. Ključno je da poslodavci prioritet daju pravednosti i jednakosti u svojim praksama zapošljavanja. Tako se stvara inkluzivno i poštovano radno okruženje. Fokusiranje isključivo na fizički izgled kandidata može dovesti do propuštanja prilike da se angažuje vrhunski stručnjak ili lider.

„Dakle, dok se trudimo da izgledamo profesionalno i predstavimo sebe na najbolji način tokom razgovora za posao, važno je da poslodavci cijene našu stručnost, vještine i sposobnosti iznad svega. To je ključ za izgradnju uspješnog i produktivnog radnog okruženja, gdje se kvalitet i efikasnost cijene više od površnih faktora“, zaključuje Lana.


Pročitajte više: Kako da uz tene kreirate savršen office look


A što je s muškarcima?

Slično stajalište pokazala je i naša anketa na LinkedInu. Na pitanje trebaju li žene na visokim pozicijama osim profesionalne odjeće i frizure nositi i šminku, 74 posto ispitanika odgovorilo je „ne“, a 26 posto „da“. Neki ispitanici svoje su odgovore i obrazložili u komentarima.

Jedna ispitanica kratko je i jasno poručila: “Ako se kompanija bavi dekorativnom kozmetikom ima smisla, inače ne”. “Pa bolje da nije dobila posao u takvoj kompaniji. Sigurna sam da će naći nešto puno bolje gdje neće biti bitno je li našminkana ili ne. Ne treba joj to u životu”, dodala je druga.

Treća ispitanica prisjetila se jednog događaja iz vremena studiranja:

“Dekan fakulteta je tako jednom prilikom rekao da će posao prije dobiti student koji je u odijelu, a koji i ne zna toliko, nego student koji ima i znanje i iskustvo, ali dolazi iz siromašne obitelji. I on je zbilja stajao iza te rečenice. S obzirom da je držao predmet poslovno pregovaranje, malo je reći da smo pregovarali o tome što je rekao. Nije povukao što je rekao i tu sam dodatno shvatila koliko su ljudi (ne samo on) plitki…”.

Mnogi su se zapitali bi li se slično dogodilo i muškarcima.

“Vjerujem da su muški kandidati izgledali kao muški modeli s naslovnica i frizure su im bile savršene. A odijela im je birao profesionalni stilist i savršeno ih je upario s košuljom i kravatom. Cipele su također bile top, ne smijemo dopustiti nešto bez veze na toj poziciji.
Htjela bih znati ime te tvrtke pa da je žene zaobilaze u širokom luku…”.

“Sramotno je da je u isto vrijeme muškarac svuda u majici, jeansu i tenama, i to je baš tako cool”.


Pročitajte više: Postoje li stvarno razlike između muškaraca i žena na radnom mjestu, ili ih sami proizvodimo?


Žena je ženi ipak vuk?

Nametnulo se i pitanje kako je žena ženi uspjela predočiti ovakvo obrazloženje nezaposlenja.

“Opravdanja za nedobivanje posla su sve luđa i luđa, posebno za žene – najčešće od samih žena”, napisala je jedna komentatorica.

“Ja sam se susrela s komentarima žena o kolegicama zašto ne nose šminku, a s muškarcima ne. Koliko je meni poznato, oni ni ne vole šminku, ne komentiraju to puno ili eventualno kažu da ima previše šminke, ali nikad da se trebaju šminkati, to je više žena ženi…”, zaključila je druga.

Foto: Canva / Privatna arhiva

POVEZANI ČLANCI

PROČITAJTE JOŠ

PROČITAJTE VIŠE

AWE Akademija

AWE Akademija za preduzetnice: Izabrane pobjednice takmičenja za najbolje biznis ideje

U Sarajevu se održao AWE Demo Day, finalno predstavljanje biznis ideja učesnica trećeg ciklusa sedmomjesečne AWE (Awesome Women Entrepreneurs) Akademije za preduzetnice koju Fondacija...