Ovo su vaše i naše priče! Poduzetnice koje su nas inspirirale u 2023.

Na kraju 2023. godine vrijeme je da se osvrnemo na nevjerojatne priče žena koje su svoju strast, znanja, inovativne ideje i vrijednosti pretočile u izvanredne poslovne uspjehe. Otkrijte kako sestrinska ljubav, partnerski odnosi i hrabrost i inovativnost mogu oblikovati raznolike poduzetničke staze, pružajući inspiraciju i motivaciju za sve koji teže ostvariti svoje poslovne snove. Poduzetnice koje su nas inspirirale 2023. godine imaju hrabrost, petlju, znanje i viziju.

Sestre, braća i – biznis partneri(ce)

Sestrinska ljubav, neraskidiva i jaka, često biva i glavni pokretač sestrinskih zajedničkih poslovnih projekta. Nema ništa ljepše nego kada u biznis uđemo s onima kojima najviše i bezuvjetno vjerujemo. A tko nam je bliži od rođene sestre?

Jedan takav uspješan projekat, začele su sestre Jana i Mirna Kuvalja u Banjoj Luci 2019. godine, pod nazivom TEKNE. Od male radionice za izradu keramičkog nakita nastao je TEKNE cocept store. Prekrasne biznis priče imaju i Irma Saljević Krvavac i Erna Saljević. Kad razgovarate s njima o biznisu biva jasno kako je tu apsolutnu poduzetničku sinergiju proizvela upravo njihova sestrinska ljubav i ogromna podrška.

Iako su odmah na početku razgovora izjavile da su karakterno dvije potpuno različite osobe, sestre Sabina Kopić i Selma Bavčić priznale su da imaju jednu veliku zajedničku ljubav – slatkiše. Tu su ljubav na kraju spojile u zajedničku poduzetničku priču i tako je nastao Hurman. Nije dugo trebalo da krenu i u drugi zajednički biznis pothvat – Pun Kofer. Skupa poduzetničkim vodama plove i sestre Irma i Merima. Irma Aganović je magistre farmacije, a Merima Selman diplomirana kozmetička formulatorica. Obje su licencirane fitoaromaterapeutkinje, a stoje stoje iza brenda prirodne kozmetike Ishtar.

Dok stari zanati izumiru, a mladi se rijetko odluče biti zanatlije, sestra i brat Naida i Ismet Lisica, imaju drugačiji put. Preuzeli su očevu zanatsku radnju, rebrendirali ponudu i krenuli u stvaranje posve nove, drugačije, moderne zanatske priče. Arhitektica Amela Iskrić Hadžić i historičarka umjetnosti Alma Pašalić nisu sestre – ali krvno su i neraskidivo vezane. Svoje su talente za stvaranje rukotvorina pretočile u jedna vrlo zanimljiv i neobičan brend – ILONA lampe.

U dobru, zlu i biznisu

Osim što su životni, oni su i biznis partneri. Elvisa Ećo, direktorica Inside doo, s mužem Suadom vodi jednu od najvećih kompanija za proizvodnju namještaja u BiH. On je vizionar i vjetar u njezina leđa, a kada pogleda unazad, baš ništa ne bi promijenila, ni dinamiku ni način poslovanja skupa sa njim. Od nule su biznis zajedno, još za vrijeme studiranja pokrenuli i Maida i Jasmin Smajić. Ovaj sarajevski mladi bračni par, magistri mašinstva, shvatio je da je ekološka proizvodnja njihova budućnost. Tako su svoje znanje, vještine i kreativnost pretočili u brend koji proizvodi ekološke dekoracije za kuću, Eco Home Decor.

Kad nisu mogli pronaći deduktivne igrače za djecu, kakve su htjeli, nastao je In Wooderland. Zajednička je to priča Melise i Mirze Sinanović iz Tuzle. Jedinstvenu priču imaju i Samra i Tarik koji su kreirali prvu specijaliziranu zubnu četkicu Cawex u Bosni i Hercegovini. Iako je bilo za očekivati da će Erna Telalović nastaviti baviti se pedagogijom i muzikoterapijom, ona je napravila radikalnu promjenu u svojoj karijeri, napustila posao nastavnice u Muzičkoj školi i otisnula se u poduzetničke vode, otvorivši 2017. godine svoju kompaniju za uvoz i distribuciju kozmetičkih proizvoda. Za vrijeme Covid-19 pandemije napravila je novi radikalni zaokret, odlučila se na prekvalifikaciju i prešla u logističku industriju u kojoj danas radi kao potpredsjednica porodične kompanije A&T Logistics, koju vodi zajedno sa svojim suprugom.

Radikalni je zaokret napravila i Daniela Vinš Aljović. Prije 20 godina odnijela je titulu Miss Bosne i Hercegovine, bila je najmlađa i najšarmantnija BH missica. Nakon višegodišnjeg života u Ukrajini, suprug i ona vratili su se u Sarajevo, a danas prave proizvode za njegu kože, kose i brade za muškarce pod brendom Beardocracy, a uskoro kreću i sa novim brendom DADA, linijom proizvoda za žene.


Pročitajte više: Umrežavanje žena poduzetnica je ključni faktor za uspjeh


BiH odiše kreativnom energijom

Tako mala zemlja, tako bogata kulturom, baštinom, idejama… Nerijetko baza te kreative leži upravo u baštini. Tako je Šahsena Đulović svoju ljubav prema čokoladama pretvorila u biznis, nastao je Lezzet. U pitanju su čokoladice s bosanskim motivima.

Od hobija do biznisa – tako je tekla priča Belme Macanović. Ona je život posvetila stvaranju takvih raznobojnih šolja i tako je nastao umjetnički obrt Piko Art i dobro poznate Piko Art šolje. U keramici je i Tea Jukić. Mlada studentica stoji iza brenda keramičkog posuđa ‘Trebaš tanjur‘, a bavi se izradom šolja i tanjura neodoljivo slatkih i s genijalnim natpisima. Grnčarstvo je zaokupilo i Tatjanu Kovačević. Sanjala je o dizajnerskoj karijeri, a danas priznaje da je ideja o pokretanju TAKO studija keramike proistekla iz duboke ljubavi prema umjetničkom stvaralaštvu i potrebe za izražavanjem kroz produkt dizajn.

Kad ste zadnji put čuli da netko ručno, kao nekada, uvezuje knjige, teke, notese, kalendare…? Jedina žena knjigovezilja u BiH je Nina Stanarević, koja se ovime bavi već puno desetljeće. Među knjigama živi i Ksenija Hrkač. Profesorica engleskog jezika i književnosti svoju je ljubav prema šivenju i čitanju upakirala u poduzetnički paket i pokrenula mali obrt za proizvodnju specijalnih torbica za knjige.

Umjetnička duša je i Maja Topčagić. Ova fotografkinja na sebe je skrenula pažnju svjetskih medija prije 8 godina svojom edicijom fotografija “Pjegice“, koja je portretirala gingerice s pjegicama. Fenomenalne potrete objavile su mnoge svjetske medijske kuće i ovoj darovitoj Bišćanki s adresom u Sarajevu otvorili su sva važna vrata u svijetu fotografije.

Sabini Piknjač venama kola glazba. Rijetke su priče o ženama koje se iz ‘boljih svjetova’ vrate u svoju domovinu i ovdje naprave sjajan biznis. Jedna od takvih priča je i priča o Sabini Piknjač i zanimljivoj sarajevskoj muzičkoj školi Mali Mozart.

Agencije koje zastupaju – kreativu

Dijana Tepšić, komunikologinja i magistrica Rodnih nauka, poduzetnica, osnivačica i kreativna direktorica Play Team kreativne agencije iz Banja Luke, najbolje zna da budućnost leži u rastu kreativne industrije koja poduzetnicama može biti od velike koristi u razvoju njihovog biznisa. 

Osnovati prvu casting agenciju za lov na glumačke i druge talente u BiH prije 15 godina je poduhvat koji se mnogima tada činio nalik poslovnom suicidu. No, Anila Gajević je hrabro i apsolutno samouvjereno vjerovala u svoju zamisao da od svoje talent agencije Zona talent agency napravi vodeću talent agenciju na filmskoj mapi u jugoistočnoj Evropi.


Pročitajte više: Dodijeljene su ovogodišnje nagrade najboljim poduzetnicama u BiH


Žene koje ruše stereotipe: dominiraju tradicionalno ‘muškim’ branšama

Rijetke su žene uspješne menadžerice u tradicionalno muškoj industriji, kakva je mašinska industrija. Jedna od takvih je Zadranka Snježana Köpruner vlasnica firme GS-TMT iz Travnika. Ova vrijedna Dalmatinka od posrnule firme napravila je sjajnu kompaniju koja uglavnom izvozi na strana tržišta. Maja Karabeg Bosnu je zamijenila Californijom. Ova inženjerka elektrotehnike, informatike i računarstva suosnivačica je kompanije Authority partners. Iako je u očima javnosti IT industrija godinama bila rezervirana isključivo za muškarce i doimala se muškom industrijom, sve više žena ruši ovo stereotipe. Jedna od njih je i Jovana Musić čiji je HUB387 utemeljio IT start up community u BiH.

U IT sektoru našla se i Matija Nakić, jedina je žena suosnivačica kompanije Farseer. IT inženjerka počela je u mostarskom HT Eronetu. Nije ni slutila da će imati svoj start up Farseer te da će njihova digitalna platforme za financijsko planiranje “uloviti” jednu od najvećih ovogodišnjih investicijskih rundi u Californiji.

Kad je prije 23 godine započela svoju karijeru ekonomistice u kompaniji Konstrukcije Monting dooMarika Ćosić je tada uz svog pokojnog supruga vodila kompaniju iz sjene zadužena za admnistrativne poslove, ne sluteći da će jednog dana, slijedom nepredvidivih životnih okolnosti, biti na čelu kompanije. Posve nenadano se tako Marika zatekla u vrlo nezgodnoj situaciji donošenja odluka o metalskoj proizvodnji i čeličnim konstrukcijama o kojima previše nije znala.

Posvetile se ‘maloj raji’

I biti influenser znači biti poduzetnik, a ako je itko iz influencer svijeta zaslužio biti na ovoj listi onda je to Selma Krifica. Prava je to zvijezda društvenih medija i jedna od najduhovitijih osoba na našim prostorima. Selma obožava raditi sa djecom i kaže kako je oduševljavaju svojom iskrenošću i nevinošću. Trenutno radi dječju emisiju pri čemu zaista uživa u druženju s ‘malom rajom’. I Elma Imamović uživa biti u društvu djece, jedna je od suosnivačica edukativnog centra Sovice. Na početku karijere shvatila da je rad s djecom za nju osobito motivirajući. Nisu pokrenule tipičan vrtić za djecu već su osmislile inovativni koncept edukativnog centra za djecu i roditelje, koji nije ni klasični vrtić niti igraonica.

Jeste li čuli za tete pričalice? Ultimativna teta pričalica je Lidija Sejdinović, koja je osmislila lik Tete Pričalice da bi djeci na dopadljiv način približila čitanje i učenje i od toga napravila sjajan društveni biznis Teta pričalica doo..

Biti mama, profesorica, managerica, influenserica i poduzetnica čini se naprosto nemogućom misijom. Stoga su žene koje imaju takve polivalentne karijere vrijedne iznimnog poštovanja. Lana Lekić jedna je od takvih žena. Ova magistra farmacije, specijalistica i doktorica farmaceutskih nauka, univerzitetska profesorica i marketing managerica ujedno je i vrlo utjecajna influenserica koja stoji iza profila @mamalana


Pročitajte više: Lejla Kraljević: ‘Poduzetnici svoju moć trebaju koristiti za stvaranje pozitivnih promjena’


One rade za ‘zelenu’ BiH

Poduzetnice koje svojim poslovanjem pridonose kreiranju ‘zelene’ Bosne i Hercegovine svojim radom igraju važnu ulogu u promicanju zdravijih, održivih i etički odgovornih životnih stilova dok istovremeno doprinose dobrobiti pojedinaca, zajednica i planete.

Jedna od njih je nutricionistica Amela Ivković O’Reilly. Svoju je praksu na klinikama diljem Europe, a danas radi na osvještavanju i edukaciji ljudi o zdravlju i zdravoj ishrani u Bosni i Balkanu. Pozitivne promjene svijetu želi donijeti i Lejla Kraljević koja svojim unikatnim Derubis karavanama pruža održivo rješenje za putovanje. Unikatni proizvodi od važnosti su i Suniti Dizdar Hodžić. Za svoj Flora handmade nakit od prirodnog cvijeća inspiraciju pronalazi u svemu što je okružuje, a cvijeće koje koristi uzgaja sama.

Potaknuta slabo razvijenim pčelarstvom u BiH, Amina Muharemagić upustila se u avanturu proizvodnje domaćeg meda, a danas nastoji na tržište plasirati i druge zdrave i ljekovite domaće proizvode tuzlanskih poljoprivrednika. Ekološki osviještena ljubiteljica mode Tamara Đurić svoju karijeru je posvetila kreaciji inovativnog modnog brenda odjeće za spavanje Sleepweek. Njeni odjevni komadi koriste materijale nove generacije koji nastaju od nusprodukata prehrambene industrije. I Tihana Todić svoj brend TREEHANA temelji na principu spore mode. U kreaciji svojih djela koristi visoko kvalitetne materijale, a briga o ekološkoj prihvatljivosti joj je prva na umu. Nema masovne proizvodnje i stvaranja viškova i otpada.

Na prvom mjestu – održivost ljudstva

Pomaganje ljudima da napreduju u svojem životu, poticanje pozitivnog radnog okruženja i dobrobiti zaposlenika strast su ovih poduzetnica koje krase međuljudske i komunikacijske vještine.

Ženu impresivnog CV-a Elmu Pašić krasi titula happiness menadžerice čemu se okrenula potaknuta istraživačkom znatiželjom. Osim što brine za sreću i zadovoljstvo drugih, ističe kako je važno brinuti i o sebi, a ona to čini volontiranjem koje smatra dijelom njene mentalne higijene. O sreći sebe i drugih brine i Vesna Krišto. Ova vlasnica dviju firmi okuplja mlade i kreativne ljude, njeguje obiteljske vrijednosti te se iznimno trudi osigurati veselo i ugodno radno okružje svojim zaposlenicima.

Osobnom i profesionalnom razvoju pojedinaca i timova posvećena je i Larisa Halilović. Naglasak stavlja na emocionalnu inteligenciju kao vještina svjesnosti o vlastitim i tuđim emocijama te upravljanja istim. Da su ljudi jedna od važnijih snaga u kompaniji smatra Emina Tahirović. Kao nasljednica obiteljske tvrtke posvetila se unaprjeđenju interne komunikacije i organizacije te vjeruje u važnost liderstva koje prepoznaje potencijal u drugima.

Pomake prema kvalitetnijem radnom okruženju cijeni Sanda Ljukovac. Pomak prema poniznim, empatičnim , sposobnim i mudrim liderima dobrodošao je ovoj iskusnoj HR-ovki koja želi da svatko od nas postane najbolja vodilja sebe. To je razlog zašto se tim poslom bavi. Posredovanjem ljudi u zapošljavanju karijera je koju je odabrala Mersiha Mima Mehić. Poručuje kako je to posao koji joj pruža zadovoljstvo kad čuje da je nekome uspjela pomoći. Kako kaže, vođa je sluga i to je njena uloga, potaknuti pomak kod ljudi. Voditi druge nije strano niti Silvija Vig koja je specijalizirana za područje Compliancea i anti-korupcije. Svojim edukacijama ističe važnost poslovne etike i integriteta, a uz firmu CODUPO Compliance članica je odbora Komisije za društveno odgovorno poslovanje i borbu protiv korupcije ICC Hrvatska.

Karijeru u modnom i beauty biznisu

Otkad je svijeta i vijeka ljudi se oblače, a odjeća je s vremenom izgubila tek funkcionalnu komponentu i dobila ‘viši smisao’ ostala je tako i biznis. Modna industrija, ali i beauty industrija imaju utjecaj na živote svakog pojedinca.

Ena Dujmović umjetnica je osebujnog stila koja je u zapostavljenoj grafici vidjela potencijal. Koristi se tehnikom štampanja na tekstil, a suvremenim dizajnima promovira grafiku i grafičare BiH. Moda i kostimografija obilježavaju život Jasne Hadžimehmedović Bekrić, ove godine predstavila je projekat Kontura koji je posvetila Sarajevu i sarajevskoj ženi. 

Aleksandra Klačar kao model imala je priliku nositi različite haljine i upoznati mnoštvo materijala od kojih su sašivene. Već tada su joj se po glavi motale misli o pretakanju ljubavi prema modi u nešto novo, kreativno. Danas to i čini kroz svoj modni brend vjenčanica Alexandra modern tailor & Alexandra bridal. Arhitekticu Azru Hodžić uron u vode modnog dizajna potaknuo je nedostatak ruksaka koji nije previše školski, a da opet u njega sve stane. Ruksak St.ranac prije svega je napravila za sebe, a interes kolega i prijatelja za nj ohrabrilo ju je da hobi pretvori u biznis. 

Za njegu tijela i kože brine Hanifa Nukić Balta i njen Dermalab. Pandemija ju nije dotukla već ju je potaknula na potpuni okret prema proizvodnji organskih ulja, a danas je njen najpoznatiji proizvod čurekotovo ulje sa svojim svojstvima jačanja imuniteta. Kozmetički brend MagicTouch Melihe Klopić Murtić bavi se proizvodnjom prirodne kozmetike. Kako je sama kazala, njen biznis nastao je iz ljubavi i potrebe za rješenjem problema kože koje je sama iskusila. Put pun uspona i padova nije ju obeshrabrio te Melihu danas krase mnoge nagrade i medalje.

Članak pripremile Petra Orešković i Ivana Vukelić

Foto: Privatni arhiv / Canva

POVEZANI ČLANCI

PROČITAJTE JOŠ

PROČITAJTE VIŠE

Adna Džananović Konzum BiH

Adna Džananović: Neke stvari moramo ‘pustiti’ kako bismo ispunili veći cilj

Neke stvari moramo 'pustiti' kako bismo ispunili veći cilj. Kaže tako Adna Džananović, Voditeljica Odjela kontrole kvalitete i standarda u Službi korporativne sigurnosti Konzuma...